پنج شنبه 29 شهریور 1403 برابر با 19 سبتامبر 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز در نخستین جلسه مدیریت تامین انرژی در زمستان ۱۴۰۳ تاکید کرد: هماهنگی فرادستگاهی به‌منظور تامین پایدار گاز در زمستان ضروری است

با توجه به توسعه روزافزون شبکه گاز با هدف خدمت‌رسانی مطلوب‌تر، لزوم همکاری و هماهنگی فرادستگاهی در تأمین پایدار جریان گاز به خصوص در زمستان پیش‌رو بسیار ضروری است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، عصر روز دو‌شنبه ۲۶ شهریورماه در نخستین جلسه مدیریت تأمین انرژی در زمستان ۱۴۰۳ که با حضور نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، معاون وزیر کشور در عمران و توسعه امور شهری و روستایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی، مدیرکل مدیریت انرژی معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت و مدیران ذیربط شرکت ملی گاز ایران برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به ناترازی موجود در تولید و مصرف انرژی در کشور، تعامل بین سازمان‌های متولی این موضوع می‌تواند از ایجاد بحران‌های آتی جلوگیری کند و به همین منظور هم،تمهیدات و اقداماتی برای این موضوع پیش‌بینی شده است.

وی ضمن تشریح وضعیت موجود در بخش تولید و فراورش گاز و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در راستای تولید حداکثری، ادامه داد:تمام تلاش مجموعه صنعت نفت و به ویژه شرکت ملی گاز ایران، افزایش قابلیت اطمینان در پالایشگاه‌ها و تأسیسات انتقال گاز است.

توکلی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی کارکنان در نگهداری و تعمیرات به‌موقع تجهیزات و خطوط لوله شرکت ملی گاز ایران در راستای خدمت‌رسانی مطلوب به تمامی بخش‌ها در زمستان، بیان کرد: از آن‌جا که گاز سهم عمده‌ای در سبد انرژی کشور دارد، ضروری است از تمامی ظرفیت‌های کشور برای تولید پایدار استفاده شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز ضمن تشریح اقدامات کوتاه‌مدت و برنامه‌های بلندمدت صنعت گاز جهت رفع موانع و مشکلات موجود، تصریح کرد: بهینه‌سازی مصرف گاز در کشور، نیازمند هماهنگی و عزم ملی است که تنها در سایه مدیریت مصرف بهینه گاز در تمامی بخش‌ها و اجرای دقیق قوانین موجود مانند مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، می‌توان به آن دست یافت.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به برگزاری نخستین جلسه کمیته سوخت زمستانی این شرکت اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی و هماهنگی برای انتقال حداکثری گاز با رویکرد حفظ پایدار شبکه در دوره سرد سال و افزایش سطح تعامل درون‌سازمانی برای پیشگیری از ایجاد موانع در مسیر خدمت‌رسانی به مردم، از مهم‌ترین سرفصل‌های این جلسه بود.

توکلی در ادامه، از سه اقدام مهم در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز سخن گفت و خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز و اقبال سرمایه‌گذاران از این طرح، این امکان فراهم خواهد شد تا آن‌ها با آگاهی و اطمینان بیشتری در طرح‌های بهینه‌سازی مشارکت و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، به همکاری ایران و روسیه در قالب توافق‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران نیز اشاره کرد و گفت: عملیاتی شدن این توافق‌نامه موجب خواهد شد تا افزون بر افزایش جهشی سهم ایران در تجارت جهانی گاز، ایران در آینده به قطب گازی منطقه تبدیل شود.

تقویت ناوگان حمل و نقل سوخت در دست اقدام است

در این جلسه همچنین، محمدصادق عظیمی‌فر، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز، با تشریح وضعیت سوخت مایع در کشور و تأمین انرژی مورد نیاز در زمستان، گفت: پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در زمستان امسال نسبت به سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته باشد و طبیعی است که متناسب با آن، میزان مصرف سوخت در تمامی بخش‌ها افزایش پیدا کند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: با توجه به تولید ۷۰ درصد حامل‌های انرژی در جنوب کشور و مصرف ۸۰ درصد آن در شمال کشور، باید پشتیبانی قابل قبولی برای تأمین و انتقال انرژی در کشور وجود داشته باشد.

عظیمی‌فر به مسئله ضرورت تقویت ناوگان حمل و نقل سوخت در کشور اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی برای جبران این کمبودها صورت گرفته و برای رفع این مشکل نیازمند همکاری تمام بخش‌های مسئول هستیم.

معاون وزیر نفت در امور پالایش در پایان، به میزان تأثیر وسایل نقلیه در آلایندگی محیط زیست اشاره کرد و گفت: متأسفانه عمده آمار آلایندگی هوا مربوط به نحوه و میزان مصرف سوخت در وسایل نقلیه موتوری در کشور است و مراجع ذیصلاح باید با جدیت نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

 

7 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1526

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت