یکشنبه 29 مهر 1403 برابر با 19 اکتبر 2024

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در جمع خبرنگاران:توافقات گازی با روسیه و ترکمنستان در راستای تبدیل ایران به هاب انرژی

توافقات خوبی در زمینه گاز با روسیه و ترکمنستان صورت گرفته که ما در مذاکرات فی‌مابین، به‌دنبال تأمین منافع ملی و تبدیل توافق‌نامه‌ها به قرارداد هستیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در حاشیه مراسم «تکمیل چرخه تولید لوله در صنعت گاز» در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب، اظهار داشت: توافقات گازی خوبی با ترکمنستان صورت گرفته، اما اجرایی شدن قرارداد نیاز به زمان‌بندی دارد که در این رابطه، اقدامات خوبی انجام شده و امیدواریم به‌زودی عملیاتی شود.

وی ادامه داد: توافقات گازی خوبی با روسیه صورت گرفته و تفاهم‌نامه خوبی منعقد شده، امیدواریم بتوانیم آن را به نتیجه عملیاتی برسانیم؛ ضمن این‌که یکی از تکالیف و الزامات ما در برنامه هفتم پیشرفت، تبدیل ایران به هاب انرژی منطقه است که تبادل گاز با روسیه یکی از این راهکارهاست.

توکلی در ادامه، افزود: شرکت ملی گاز ایران علاقه‌مند است بخش زیادی از گازطبیعی کشور را به ارزش افزوده تبدیل کند که این مهم می‌تواند هم ارزآوری داشته و هم باعث رشد اقتصادی کشور شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: امسال میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌ها کم‌نظیر بود، اما برای زمستان باید بحث سبد انرژی مطرح شود؛ در زمستان حتماً میزان مصرف افزایش می‌یابد و طبیعتاً بزرگ‌ترین دغدغه وزارت نفت تأمین گاز خانگی است، لذا نیروگاه‌ها باید آمادگی این را داشته باشند تا در جاهایی که تعریف می‌شود، از سوخت مایع به عنوان سوخت جایگزین استفاده کنند.

توکلی در پاسخ به پرسشی، وجود ناترازی گاز را تأیید کرد و گفت: برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده و تلاش‌های در دست اقدام، بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های موجود است تا زمستان امسال هم همچون سنوات گذشته با کوشش همکاران عزیزمان، سوخت زمستانی را تأمین و آسایش و رفاه مردم را محقق سازیم.

وی در این خصوص توضیح داد: وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران همانند هر سال، تمهیدات لازم را اندیشیده و زمستان امسال نیز با تکمیل تعمیرات و ذخیره‌سازی مطلوب سوخت و با همکاری وزارت نیرو، ان‌شاءالله با مشکلی روبرو نخواهیم شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در پایان، درخصوص قرارداد گازی عراق بیان کرد: دو طرف بر اساس مفاد قرارداد عمل کرده و هر دو به تعهدات خود در این زمینه پایبند هستند.

54 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1527

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت