دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 برابر با 29 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز تصریح کرد: حفظ جریان پایدار گاز در زمستان پیش رو؛ اولویت نخست شرکت ملی گاز ایران

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این‌که امسال زمستان پیش رو احتمال پیشی گرفتن مصرف بر تولید گاز وجود دارد، گفت: لازم است با همدلی و همیاری و تلاش مضاعف، کاری کنیم تا در حفظ جریان پایدار گاز در کشور که اولویت نخست شرکت ملی گاز ایران است، خللی وارد نیاید.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در جلسه هم‌اندیشی با مدیران عامل شرکت‌های گاز استانی درخصوص آمادگی زمستانی که به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور مدیران ارشد شرکت در سالن کنفرانس شهید رجایی ستاد برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: هر اندازه مدیران شرکت‌های گاز استانی در این راستا با هم همدل و همفکر باشند، مشکلات ما در استان‌ها کمتر خواهد بود.

وی با بیان این‌که شرکت‌های گاز استانی باید به صورت ملی فکر کنند و تصمیم بگیرند؛ چراکه منافع ملی و خدمت به مردم در اولویت فعالیت‌های ماست، گفت: بنابراین با توجه به این‌که شرکت ملی گاز یک شرکت عملیاتی است، تمام تلاش شما برای فصل سرد باید این باشد که جریان گاز حتی در دورترین نقاط کشور نیز دچار خلل نشود.

چگنی ادامه داد: امسال با توجه به درس‌آموزه‌های سال گذشته و اقدامات مؤثری که در این زمینه انجام شده، شرایط بهتری برای ورود به زمستان پیش رو انتظار می‌رود؛ ضمن آن‌که تلاش ما، برخورداری حداکثری صنایع، بخش‌های تجاری، صنعتی و خانگی کشور از گازطبیعی در تمام فصول سال است.

معاون وزیر نفت در امور گاز تکمیل پروژه‌ ‌خط انتقال گاز محمدیه- قم - پارچین و احداث ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان را ازجمله اقدامات سال جدید عنوان کرد و توضیح داد: افزایش ذخیره‌سازی گاز در مخزن شوریجه، پروژه خط لوله انتقال گاز دوراهی دشتک - نهبندان و پروژه دیزباد - تربت حیدریه با هدف تقویت شبکه گاز شرق کشور طراحی و اجرا شدند تا به حول و قوه الهی عبور از زمستان امسال را برای ما تسهیل کنند.

وی یکی دیگر از موارد بسیار مهم در این زمینه را، بحث کنترل مصرف و نظارت و بازرسی خواند و گفت: اقدامات در این حوزه مطابق تکالیف ابلاغی باید انجام شود؛ ضمن آن‌که از طریق تشکیل تیم‌های بازرسی، شرایط گرمایش سازمان‌ها، نهادها و ... مورد پایش قرار گرفته، پرمصرف‌ها و بدمصرف‌ها شناسایی و در صورت عدم رعایت مقررات، اخطار لازم به آن‌ها داده شود.

چگنی ارتباط با مسئولین استانی را برای شرکت‌های گاز استانی بسیار حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: هماهنگی با استانداران و مسئولین محلی، اطلاع‌رسانی و تعامل مطلوب با رسانه‌ها به خصوص صدا و سیما در زمینه مدیریت مصرف به‌ویژه در بخش خانگی، موجب می‌شود تا خدمت‌رسانی با سهولت و روند مناسب‌تری صورت پذیرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، با تأکید بر هماهنگی شرکت‌ها با مسئولین استانی و دستگاه‌های اجرایی عنوان کرد و گفت: امیدواریم که امسال هم با همراهی و تعامل همه بخش‌ها و همدلی هم‌وطنان، زمستان موفقی را سپری کنیم.

 

عدم تناسب شدت افزایش مصرف گاز با روند کاهش دما

مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز در این نشست، اظهار داشت: اجرای دستورالعمل‌های ابلاغی درخصوص مدیریت مصرف برای تمام بخش‌های مصرف‌کننده گازطبیعی، تأثیر بسزایی در عبور موفق از زمستان سال گذشته را داشت.

وی ادامه داد: به‌رغم آن‌که طی دو هفته گذشته، برخی استان‌ها در شمال‌غرب کشور با کاهش دمای چشمگیری مواجه بودند، اما روند افزایش مصرف، به هیچ‌وجه متناسب با کاهش دما نبوده، بلکه بیشتر از حد نرمال بوده است.

مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که در بخش تجاری همچنان روند مصرف، افزایشی است، گفت: با توجه به رشد مصرف باید تمهیدات ویژه‌ای را برای حفظ پایداری جریان گاز در فصل سرد پیش رو، لحاظ کنیم؛ بر همین اساس، طرح پایش ادارات و واحدهای تجاری، امسال از هم‌اکنون آغاز شده و لازم است شرکت‌های گاز استانی در این خصوص، اطلاع‌رسانی دقیق و به‌موقع داشته باشند.

رحمانی اطلاع‌رسانی به مردم و مشترکان درباره مدیریت مصرف و تعرفه‌های جدید گاز را یکی از مهم‌ترین نکاتی عنوان کرد که نباید از آن غافل شد و توضیح داد: تمام تلاش شرکت ملی گاز ایران این است که تولید گازطبیعی شرایط مطلوبی داشته باشد؛ هرچند صرفه‌جویی و مدیریت مصرف نیز باید مد نظر باشد؛ چراکه در شرایط پیک مصرف در سال گذشته، حدود 850 میلیون مترمکعب گاز تولید و در خطوط تغذیه می‌شد که همه گاز تولیدی به مصرف می‌رسید.

وی در پایان، بار دیگر تأکید کرد: برای مدیریت در شرایط مختلف، برنامه‌های منسجم گذشته را مرور و نقاط آسیب‌پذیر را به دقت واکاوی کنید؛ ضمن آن‌که ما نیز در راستای عبور از شرایط اضطراری، برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم، اگرچه بومی‌سازی تمامی برنامه‌ها منطبق با شرایط استان‌ها، امری ضروری به نظر می‌رسد.

 پایش دمای مراکز تجاری؛ پاشنه آشیل مدیریت مصرف گاز

تمامی برنامه‌ها را با توجه به وضعیت مصرف به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم تا ذخایر خوبی در مخازن، خطوط انتقال و ... داشته باشیم، اما هفته گذشته، تغییر ناگهانی دما نشان داد که باز هم پایش مراکز تجاری و نظارت بر مدیریت مصرف، پاشنه آشیل ما در این بخش بوده است.

سعید عقلی، سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، سومین سخنران این هم‌اندیشی بود که با بیان این مطلب، اظهار داشت: با برنامه‌ریزی دقیق و گازرسانی مضاعف به نیروگاه‌ها در دوره گرم سال، توانستیم ذخیره خوبی برای سوخت دوم در این بخش ایجاد کنیم.

وی در پایان، حفظ پایدار جریان گاز بخش خانگی را اولویت شرکت ملی گاز ایران در زمستان عنوان کرد و با بیان این‌که گذر آرام و بی‌دغدغه از زمستان، مستلزم مدیریت مصرف گازطبیعی خواهد بود، تصریح کرد: همان‌طور که می‌دانیم، تأمین گازطبیعی در فصول سرد سال در گرو رعایت مصرف بهینه گاز است که با مدیریت مصرف گاز به‌ویژه در بخش خانگی، بهتر می‌توانیم به آن دست یابیم.

105 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1359

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت