شنبه 08 ارديبهشت 1403 برابر با 27 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز خبر داد؛ نقش بی‌بدیل گاز در پایداری شبکه برق کشور در تابستان ۱۴۰۲

میانگین گازرسانی روزانه به نیروگاه‌ها از ابتدای تابستان سال‌جاری تاکنون، 306 میلیون متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۲ درصد افزایش داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر، گفت: امسال رکوردهای جدیدی در بخش گازرسانی به نیروگاه‌ها ثبت شده که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش میانگین گازرسانی روزانه، بیشترین میزان گازرسانی در یک روز و همچنین تعداد روزهایی که بیش از تعهد و برنامه شرکت ملی گاز به نیروگاه‌ها گازرسانی شده، اشاره کرد.

روزانه 306 میلیون مترمکعب گاز برای نیروگاه‌ها

چگنی با اشاره به این‌که روند گازرسانی به نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته صعودی بوده، گفت: میانگین گاز تحویلی به نیروگاه‌ها، طی سال گذشته (از ابتدای تابستان تا پایان مردادماه) 274 میلیون مترمکعب بود که این میزان، امسال و طی همین بازه زمانی، به ۳۰۶ میلیون مترمکعب رسیده و حاکی از افزایش 12 درصدی این شاخص است.

رکورد بیشترین گازرسانی به نیروگاه‌ها در یک روز شکسته شد

معاون وزیر نفت در امور گاز در رابطه با ثبت رکورد بیشترین میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها در یک روز، گفت: سال گذشته بیشترین میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها در تابستان مربوط به اول مرداد ماه و بالغ بر 302 میلیون مترمکعب بود که امسال و در روز 20 تیرماه با 318 میلیون مترمکعب گازرسانی به نیروگاه‌ها، رکورد جدیدی در این بخش ثبت شد.

نیروگاه‌ها 44 روز، بیشتر از برنامه مصوب گاز دریافت کرده‌اند

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه، به رکورد جالب توجهی در خصوص گازرسانی به نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در مجموع 61 روز تابستان امسال (از ابتدای تیرماه تا 30 مرداد)، شرکت ملی گاز ایران در ۴۴ روز، گاز بیشتری نسبت به تعهد و برنامه مصوب، به نیروگاه‌ها تحویل داده که این مهم نقش بسزایی در تأمین پایدار جریان برق کشور داشته است.

افزایش حجمی ارسال گاز به نیروگاه‌ها

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان ‌این‌که  از ابتدای تابستان 1402، نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، مجموعاً یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر گاز تحویل نیروگاه‌ها شده، تصریح کرد: این در حالی است که در این بخش، نسبت به برنامه تکلیفی و ابلاغی اعلام‌شده نیز ما یک گام جلوتر هستیم و یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعب گاز بیشتر به نیروگاه‌ها، تحویل داده‌ایم.

چگنی در ادامه، خاطرنشان کرد: تحویل گاز بیشتر به نیروگاه‌ها، منجر به کاهش مصرف سوخت مایع و فرآورده‌های نفتی می‌شود که خود، می‌تواند هم در بحث مسایل زیست‌محیطی و هم در بحث صرفه‌جویی ارزی بسیار حائز اهمیت باشد. 

صرفه‌جویی بیش از 1.5 میلیارد دلاری

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها را دارای دو مزیت دانست و گفت: در مرحله نخست، این مهم، حداکثر میزان ذخیره‌سازی فرآورده و تأمین کامل خوراک نیروگاه‌ها با گازطبیعی را به همراه داشته و در مرحله دوم، افزایش راندمان نیروگاه‌ها و به تبع آن، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی را به ارمغان می‌آورد.

وی تصریح کرد: افزایش تحویل یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون مترمکعبی گاز به نیروگاه‌ها و جایگزینی آن با مصرف فرآورده‌های نفتی، علاوه بر صرفه‌جویی ارزی بیش از 1.5 میلیارد دلاری، کمک شایانی نیز به ناوگان حمل و نقل و پخش فرآورده‌های نفتی برای تأمین حداکثری سوخت سفرهای تابستانی کرده است.  

258 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1292

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت