شنبه 08 ارديبهشت 1403 برابر با 27 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز خبر داد؛ گازرسانی به بیش از ۵ هزار روستا و ۴۱ شهر طی دوساله دولت سیزدهم

طی 2 سال گذشته در دولت سیزدهم، بیش از ۵۲۹۷ روستا با ۳۰۷ هزار خانوار و همچنین ۴۱ شهر با ۹۴ هزار خانوار به شبگه گاز کشور متصل شده‌اند.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آستانه هفته دولت، با اعلام این خبر، اظهار کرد: با توسعه گازرسانی در کشور از پس از انقلاب اسلامی، ۹۸.۶ جمعیت شهری و ۸۶.۳ جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گازرسانی کشور قرار گرفتند که این عدد به منزله برخورداری 27.5 میلیون مشترک از این نعمت الهی است.

وی ادامه داد: همچنین از شروع به کار دولت سیزدهم، بیش از 68 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف صنعت گاز (پروژه‌های گازرسانی روستایی و شهری، خطوط انتقال گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار، پالایشگاه‌ها و امور پژوهشی) صورت گرفته است.

به گفته چگنی، طی دو سال گذشته، 38.6 هزار میلیارد تومان (همت) در پروژه‌های روستایی و شهری، 19.6 همت در مهندسی و توسعه گاز، 2.9 همت درانتقال گاز، 2.4 همت در پروژه‌های پالایشگاهی و 4.7 همت در حوزه پژوهش سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه، با بیان این‌که در سال جاری نیز در مجموع، 69.3 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده، افزود: از این میزان، 34.5 همت در پروژه‌های روستایی و شهری، 23.4 همت در پروژه‌های مهندسی و توسعه گاز، 2.4 همت در پروژه‌های انتقال گاز و 9 همت نیز در بخش پالایشگاهی پیش‌بینی شده است.

توسعه گازرسانی به دو استان محروم کشور

چگنی در ادامه، توضیح داد: برای دولت سیزدهم، توسعه گازرسانی در مناطق و استان‌های محروم به اندازه دیگر استان‌ها حائز اهمیت است و تلاش شده که طی این دو سال، بیشتر شهرها و روستاهای این استان‌ها گازدار شوند.

وی در ادامه، تصریح کرد: بر همین اساس، طی ۲ سال گذشته به ۷ شهر و 145 روستا در استان سیستان و بلوچستان و ۳ شهر و ۲۴ روستا در استان هرمزگان گازرسانی شده است.

تقویت رینگ شرقی و شبکه گاز شمال کشور؛ اولویت پروژه‌های عمرانی

وی در ادامه، در خصوص پروژه‌های اولویت‌‌دار شرکت ملی گاز ایران گفت: تقویت شبکه گاز شمال شرق کشور ازجمله مهم‌ترین پروژه‌های شرکت ملی گاز ایران است که در این چارچوب و با توجه به تأکیدات وزیر نفت، عملیات اجرایی پروژه خط دوراهی دشتک - زابل به سربیشه به طول 300 کیلومتر، احداث خط صالح آباد - تربت جام به طول 70 کیلومتر و تاسیسات تقویت فشار آرادان که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، جای می‌گیرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: این پروژه‌ها به منظور تقویت رینگ شرقی کشور و افزایش پایداری انتقال گاز در محورهای تایباد و تربت جام است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران درباره پروژه‌های تقویت شبکه گاز در شمال کشور هم گفت: برای تقویت حوزه شمال کشور و عملیات اجرایی خط تقویتی دوم اردبیل به طول 55 کیلومتر، خط نهم سراسری از اهواز به کوهدشت به طول 400 کیلومتر و تأسیسات تقویت فشار اهواز آغاز و همچنین مطالعات فنی- مهندسی امتداد خط نهم سراسری از میاندوآب به تبریز و فاز دوم تبریز تا بازرگان هم انجام شده است.

پایلوت هوشمندسازی شبکه توزیع گاز در 6 استان

چگنی در ادامه، طرح هوشمندسازی شبکه توزیع گاز را دیگر پروژه اولویت‌دار شرکت ملی گاز ایران عنوان کرد و گفت: اجرای این پروژه از تکالیف قانونی است که بر عهده شرکت ملی گاز است.

وی افزود: سال گذشته مهندس مشاور پروژه انتخاب شد و به زودی با فراخوانی که شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران منتشر خواهد کرد، اجرای طرح به صورت پایلوت در 6 استان کشور انجام و پس از آن، پروژه در سراسر کشور اجرا خواهد شد و امیدواریم که بتوانیم 27 میلیون کنتور را هوشمند کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که پروژه هوشمندسازی تجربه موفقی در کشورهای دیگر قلمداد می‌شود، گفت: اجرای این پروژه‌ها 10 سال در کشورهای اروپایی زمان برده و از این رو، باید در نظر داشت که این پروژه، کوتاه‌مدت نخواهد بود. اجرای پروژه هوشمندسازی علاوه بر این‌که منجر به بهبود مدیریت و کنترل مصرف می‌شود، منافع متعددی برای مشترکین و مصرف‌کنندگان هم دارد؛ ازجمله این‌که مشترکین می‌توانند گاز صرفه‌جویی شده را در بازار انرژی به فروش برسانند.

 افزایش صادرات گازطبیعی و فرآورده‌ها

معاون وزیر نفت در امور گاز در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که در سال جاری شاهد افزایش 16 درصدی صادرات گاز و 22 درصدی LPG بودیم، اظهار داشت: تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق نیز در حال نهایی‌سازی است.

وی ادامه داد: ترکیه هم مایل به تمدید قرارداد خرید گاز از ایران است، ضمن این‌که مذاکرات برای صادرات گاز به عمان، احیای قرارداد پاکستان و تجارت گاز با روسیه ادامه دارد و کشورهای اروپایی نیز مذاکراتی برای واردات گاز از ایران از مسیر ترکیه با ما انجام داده‌اند که هنوز به ثمر ننشسته است.

چگنی افزود: با تسویه بدهی ترکمنستان در سه قسط، حجم سوآپ گاز از این کشور را از روزانه ۴.۵ به ۸ میلیون مترمکعب رسانده‌ایم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: طبق آخرین بولتن آماری اوپک، خالص صادرات گاز ایران در سال ۲۰۲۲ و ۲۰۲۱ به ترتیب حدود ۱۸.۷۹ و ۱۸.۴۳ میلیارد مترمکعب بوده و نسبت به سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۰ درصد رشد داشته است.

به گفته چگنی، جهش صادرات گاز در دو سال گذشته درحالی رقم خورد که ایران از سال ۱۴۰۰ به صورت جدی وارد ناترازی گاز در فصل زمستان شده، اما نه تنها به تعهدات صادراتی خود در طول سال عمل کرده، بلکه این میزان را افزایش نیز داده است.

امضای قرارداد تمدید و افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان

وی در ادامه، درخصوص امضای قرارداد تمدید و افزایش صادرات گاز ایران به ارمنستان، توضیح داد: صادرات گاز ایران به ارمنستان در چارچوب قراداد تهاتر انرژی میان دو کشور انجام می‌شود و مذاکرات هیأت‌های کارشناسی دو کشور بر موضوع دوره قرارداد، میزان صادرات و ضریب تبادل برق و گاز متمرکز بوده است.

چگنی در پایان، خاطرنشان ساخت: در این راستا و بر اساس الحاقیه جدید، حجم گاز صادراتی به ارمنستان افزایش یافته و ضریب تهاتر گاز با برق نیز به نفع شرکت ملی گاز ایران اصلاح و مدت قرارداد تا سال ۲۰۳۰ تمدید شد.

گفتنی است، خط لوله صادرات گاز ایران به ارمنستان ظرفیت انتقال سالانه بیش از یک میلیارد مترمکعب گاز طبیعی به ارمنستان را دارد که طی دوره بهره‌برداری، فقط از حدود یک سوم ظرفیت این خط استفاده می‌شده است.

 

176 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1290

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت