شنبه 08 ارديبهشت 1403 برابر با 27 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز خبر داد:ثبت رکوردهای جدید تحویل گاز به نیروگاه‌ها در بهار ۱۴۰۲

میزان گاز ارسالی به نیروگاه‌ها از ابتدای سال جاری تاکنون، به رقم 21 میلیارد و 814 میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته، بیش از 3 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب رشد داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر و با بیان این‌که این شرکت در تعامل حداکثری با وزارت نیرو و شرکت مدیریت شبکه برق ایران با گازرسانی به نیروگاه‌ها نقش بی‌بدیلی در حفظ جریان پایدار برق کشور دارد، گفت: عدم توجه مسئولان وقت در سال‌های گذشته به ضرورت سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه‌ای، ذخیره‌سازی گاز و پالایش، سبب شده تا شرکت ملی گاز ایران در این سال‌ها با چالش ناترازی دست و پنجه نرم کند.

وی ادامه داد: اما علی‌رغم وجود مشکلاتی از این دست، مجموعه همکاران ما در بخش‌های مختلف از فرآورش، انتقال، توزیع و سایر قسمت‌ها، اهتمام خود را به حفظ جریان پایدار گاز در بخش‌های مختلف، خانگی- تجاری، نیروگاهی و صنایع عمده حفظ کرده‌اند.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این‌که چالش ناترازی محدود به فصل سرد سال نیست و در دوره گرم سال هم این شرایط برقرار است، گفت: با وجود این وضعیت، شرکت ملی گاز ایران در ایامی که به طور معمول باید مشغول تعمیرات اساسی تأسیسات عظیم خود در بخش‌های پالایش، خطوط لوله سراسری و ایستگاه‌های تقویت فشار باشد، با پیش‌بینی و مدیریت شرایط موجود؛ خلاء‌های ناشی از ناترازی انرژی در دیگر بخش‌ها را جبران کرده است.

رکورد گاز تحویلی به نیروگاه‌ها شکسته شد

چگنی در ادامه، با تأکید بر روند صعودی و افزایش میزان گازرسانی به نیروگاه‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته، افزود: شرکت ملی گاز ایران در فرآیند گازرسانی به نیروگاه‌ها برای تولید برق در بخش‌های مختلف خانگی و صنعتی کشور، نسبت به سال گذشته روند صعودی و رو به رشد خود را حفظ کرده؛ تا جایی که روز 12 تیرماه سال‌جاری، نزدیک به 313 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده و در این زمینه رکوردشکنی کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این‌که بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از 3 میلیارد و 389 میلیون مترمکعب گاز بیشتری به نیروگاه‌ها تحویل شده، گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و همراستا با تلاش حداکثری همکاران ما، میانگین گازرسانی به نیروگاه‌ها در سه ماه ابتدایی سال، روزانه 237 میلیون مترمکعب ثبت شده و در مجموع، در این مدت، 21 میلیارد و 814 میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل داده شده است.

وی گازرسانی به صنایع و نیرگاه‌ها را یکی از محرک‌های اصلی پیشرفت اقتصاد کشور به خصوص در امر اشتغال خواند و تصریح کرد: از این رو، رشد گازرسانی به صنایع و به ویژه نیروگاه‌ها به منزله حرکت در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص تحقق اهداف شعار سال با عنوان «مهار تورم- رشد تولید» است که تداوم تپندگی قلب اقتصاد و رفاه کشور را برای مردم عزیزمان به ارمغان خواهد آورد.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: بر این اساس، شرکت ملی گاز ایران از ابتدای سال جاری در مقاطع مختلف علیرغم افزایش مصرف گاز در دیگر بخش‌ها، فراتر از برنامه تعهد خود به نیروگاه‌ها گازرسانی کرده است. 

چگنی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این‌که سال گذشته بخش گاز 79.1 درصد از سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها برای تولید برق حرارتی کشور را تأمین کرده، گفت: امسال نیز سهم گاز در تولید کل برق حرارتی کشور همانند سال‌های گذشته بیشتر از دیگر بخش‌ها است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به تأثیرات مهم زیست‌محیطی ارسال گاز به نیروگاه‌ها و منافع اقتصادی آن برای کشور اشاره کرد و گفت: با در نظر گرفتن مابه‌التفاوت قیمت گازطبیعی و فرآورده‌های نفتی، افزایش میزان گازطبیعی ارسال شده به نیروگاه‌ها، از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال قبل؛ بیش از 550 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، تأکید کرد: این در حالی است که این اقدام مهم، علاوه بر منافع اقتصادی حاصل از جایگزینی بیشتر گازطبیعی با فرآورده‌های نفتی، انتشار دی اکسیدکربن در بازه زمانی فوق را نیز، به میزان یک و نیم میلیون تن کاهش داده است.

خاطرنشان می‌شود؛ بخش نیروگاهی با سهم ۳۳ درصدی از کل مصرف سالانه گاز کشور در کنار مصارف صنعتی، بیشترین سهم را از سبد مصرف گازطبیعی کشور را به خود اختصاص داده و این در حالی است که با توجه به پراکندگی نیروگاه‌ها در تمامی استان‌های کشور، زیرساخت‌های لازم در شبکه انتقال و توزیع گاز کشور به منظور تأمین گاز این بخش، توسط شرکت ملی گاز ایران اجرایی شده است.

همچنین، شرکت ملی گاز ایران در بخش نیروگاه‌های حرارتی بزرگ مقیاس و مقیاس متوسط از طریق شبکه انتقال گاز و  در بخش مولدهای مقیاس کوچک از طریق شبکه تغذیه و توزیع؛ تأمین گاز بخش نیروگاهی را بر عهده دارد.

بر اساس آمار وزارت نیرو در سال 1401، میزان تولید کل برق در کشور، 370 میلیارد کیلووات ساعت بوده که از این میزان، 93.8 درصد از طریق نیروگاه‌های حرارتی تولید شده که این مهم، نشان‌دهنده نقش بارز شرکت ملی گاز ایران به عنوان اصلی‌ترین و بزرگترین تأمین‌کننده سوخت مورد نیاز بخش نیروگاهی در تأمین پایدار انرژی مورد نیاز در تمامی بخش‌های کشور است.

 

184 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1257

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت