شنبه 08 ارديبهشت 1403 برابر با 27 آوریل 2024

وزیر نفت عنوان کرد: افزایش استحصال اتان در پارس جنوبی؛ مصداق حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی

وزیر نفت در آئین امضای قرارداد و آغاز عملیات اجرایی طرح افزایش راندمان بازیافت اتان در ۹ پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی، این مهم را مصداق بارزی از تلاش در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران؛ جواد اوجی در این مراسم که روز دوشنبه ۱۲ تیرماه در سالن شهید بهشتی وزارت نفت با حضور سرپرست ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، معاون وزیر نفت در امور گاز و جمعی از معاونین و مدیران صنعت نفت و گاز وزارت نفت و بخش خصوصی و نیز برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: این پروژه همه ابعاد اقتصاد مقاومتی از جمله، استفاده از دانش و تکنولوژی بومی، افزایش تولید و اشتغال‌زایی را به همراه دارد.

اوجی با بیان این‌که شرکت ملی گاز ایران شریک خوبی را برای اجرای این پروژه برگزیده، گفت: تجربه موفق گروه توسعه  تدبیر در اجرای پروژه ریکاوری اتان در پالایشگاه پارسیان نشان داد این مجموعه توان خوبی در اجرای پروژه‌های استحصال اتان دارد.

وی با تشکر و تقدیر از مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در هموارسازی مسیر اجرای این پروژه، ادامه داد: این تعامل و همکاری بسیار خوب بین وزارت نفت و ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، منجر به اجرای پروژه‌هایی مهم و کارساز در روند تحقق شعار سال دارد،همان‌طور که در این پروژه نیز، با استحصال اتان ۹ پالایشگاه مجتمع گازی پارس جنوبی، سالانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار درآمد برای کشور ایجاد خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به برداشت روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز غنی از میدان مشترک گاز پارس جنوبی، گفت: گاز غنی که از این میدان برداشت می‌شود با 29 فاز دریایی و 13 پالایشگاه در خشکی، نقش بسزایی در تأمین گاز کشور و خوراک صنایع پایین دست دارد.

اوجی در ادامه، با بیان این‌که این پروژه بیش از یک میلیون و صد هزار تن اتان بیشتر برای پتروشیمی‌ها فراهم خواهد کرد، افزود: با توجه به این‌که پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده با کاهش تولید اتان مواجه شویم، اجرای پروژه‌هایی نظیر این مورد، برای افزایش میزان استحصال اتان نقش بسزایی در تداوم حرکت چرخ اقتصاد کشور خواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به نقش بی‌بدیل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در پیشبرد پروژه‌های نفت و گاز کشور اشاره کرد و گفت: این ستاد نقش بسزایی در تولید اقتصادی کشور دارد و این نقش‌آفرینی علاوه بر بحث‌های اقتصادی و تولید نفت، در بخش فعالیت‌های عام‌المنفعه نیز مشهود است. 

وزیر نفت در پایان، تصریح کرد: همراهی ستاد با وزارت نفت در قراردادهای IPC، این جرأت را به دیگر فعالان بخش خصوصی داد تا در طرح‌های توسعه‌ای نفت و گاز سرمایه گذاری کنند؛ چراکه همانطور که عنوان شد، وزارت نفت پیشران توسعه اقتصاد کشور خواهد بود و ان‌شاءالله با اقداماتی که صورت گرفته و درآمدی که حاصل خواهد شد، کمک شایانی به رفع مشکلات اقتصادی کرده و عموم مردم نیز از منافع این پروژه‌ها بهره‌مند خواهند شد.

امضای توافق‌نامه استحصال اتان از ۱۸ فاز مجتمع گاز پارس جنوبی

گفتنی است در پایان این مراسم، توافق‌نامه استحصال اتان از ۱۸ فاز مجتمع گاز پارس جنوبی به‌منظور افزایش ضریب بازیافت اتان در ۹ پالایشگاه این مجتمع در چارچوب همکاری‌های وزارت نفت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، بین احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی و حمیدرضا خلیلی، مدیرعامل گروه توسعه انرژی تدبیر، زیرمجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به امضاء رسید.

استحصال اتان از پالایشگاه‌های فازهای هجده‌گانه پارس جنوبی بر اساس طراحی ۶۶ درصدی است که با اجرای این طرح، به ۷۸ درصد ارتقا خواهد یافت.

219 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1256

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت