شنبه 08 ارديبهشت 1403 برابر با 27 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز خبر داد: تکمیل زنجیره ارزش در پالایشگاه‌ها؛ در دستور کار شرکت ملی گاز ایران

پروژه طرح افزايش راندمان بازيافت اتان در 9 پالايشگاه پارس جنوبي در راستای تکمیل زنجیره ارزش در پالایشگاه‌ها و یکی از پروژه‌های اولویت‌دار اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آیین امضای طرح افزايش راندمان بازيافت اتان در 9 پالايشگاه پارس جنوبي که امروز ۱۲ تیرماه با حضور وزیر نفت، سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، جمعی از معاونین و مدیران صنعت نفت و گاز و بخش خصوصی و نیز برخی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس  در سالن شهید بهشتی وزارت نفت برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: با توجه به مذاکرات صورت‌گرفته با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و مطالعات تخصصی از سوی ستاد، شاهد آن هستیم که همزمان با امضای این توافق‌نامه، عملیات اجرایی آن هم آغاز شده است.

وی ادامه داد: با امضای توافق‌نامه استحصال اتان از 18 فاز، پالايشگاه‌هاي مجتمع پالایش گاز پارس جنوبي که به منظور افزايش راندمان بازيافت اتان در 9 پالايشگاه این مجتمع و در چارچوب همکاری‌های وزارت نفت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) انجام می‌شود، نیازهای آتی پتروشیمی‌های کشور تأمین خواهدشد.

افزایش خوراک پتروشیمی‌ها با اجرای طرح استحصال اتان

چگنی افزود: با توجه به میزان گاز تولیدی در پالایشگاه‌های گازی کشور، ظرفیت تولید بیش از 7 میلیون تن اتان وجود دارد اما در حال حاضر مجموع اتان تولیدی 4.2 میلیون تن است. مطابق پیش‌بینی‌های صورت گرفته و براساس طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی‌ها، در سال 1406 اتان مورد تقاضای پتروشیمی‌ها از تولید فعلی بیشتر خواهد شد و از این رو با اجرای این طرح نیازهای آتی کشور در حوزه اتان تامین و برآورده می‌شود.

وی با اشاره به تکالیف وزیر نفت درباره تکمیل زنجیره ارزش گوگرد و کربن، تصریح کرد: زنجیره ارزش در پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار دارد، واحد دوم ادورانت، هیدروژن و هلیوم در قالب طرح بازآوری گازهای مشعل (Flare) در مجتمع گازی پارس جنوبی در دستور کار ما قرار گرفته و این محصولات در قالب این طرح استحصال خواهد شد.

گفتنی است، طرح استحصال اتان از ۱۸ فاز مجتمع گاز پارس‌جنوبی به‌منظور افزایش بازده بازیافت اتان در ۹ پالایشگاه این مجتمع اجرایی می‌شود. استحصال اتان از پالایشگاه‌های فازهای هجده‌گانه پارس جنوبی بر اساس طراحی ۶۶ درصدی است که با اجرای این طرح، به ۷۸ درصد ارتقا خواهد یافت.

اتان یکی از محصولات راهبردی شرکت مجتمع گاز پارس‌جنوبی است و ظرفیت تولید روزانه ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن از این محصول در مجموعه ۱۳ پالایشگاه وجود دارد که به پتروشیمی‌های منطقه ارسال می‌شود. پتروشیمی‌های مروارید، کاویان و جم مصرف‌کننده‌های این محصول هستند.

210 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1255

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت