سه شنبه 28 فروردين 1403 برابر با 16 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز در گردهمایی مدیران ارشد صنعت نفت بیان کرد:پایداری تولید، انتقال و توزیع گاز؛ مهم‌ترین مأموریت شرکت ملی گاز ایران در فصل سرما

انتظار می‌رود یک میلیارد و ۳۱ میلیون مترمکعب ظرفیت پالایش و نم‌زدایی گاز در سال جاری با تکمیل فازهای ۱۴ و ۱۱، به یک میلیارد و ۷۳ میلیون مترمکعب و در سال ۱۴۰۲ به یک میلیارد و ۸۷ میلیون مترمکعب افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در آیین گردهمایی و هم اندیشی مدیران ارشد صنعت نفت با بیان این مطلب، درباره طرح‌های ذخیره‌سازی نیز اظهار داشت: چند طرح ذخیره‌سازی در دست اجرا داریم که یکی از آن‌ها، فاز دوم شوریجه ‌D است که هم‌اکنون در حال اجراست و افزایش ذخیره‌سازی تا 2۰ میلیون مترمکعب در روز را محقق می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین فاز دوم سراجه که اکنون مناقصه آن در حال انجام است و با اجرای آن، میزان برداشت در 4 ماهه سرد سال، ۵ میلیون مترمکعب افزایش خواهد یافت و بدین ترتیب، جمع پروژه‌های در دست اجرا، ظرفیت برداشت گاز را تا ۲۵ میلیون مترمکعب افزایش خواهد داد.

چگنی درباره طرح‌های انتقال گاز نیز توضیح داد: خطوط بهره‌برداری شده، حدوداً ۳۸ هزار کیلومتر بود که با طرح‌های در دست اجرا؛ شامل ۱۴ طرح عمده که از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در دست اقدام است، ان‌شاءالله این میزان تا پایان سال، به ۳۸ هزار و ۹۵۲ کیلومتر می‌رسد.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: برای تقویت فشار گاز نیز در سال ۱۴۰۰، تعداد ۳۲۶ دستگاه توربوکمپرسور داشتیم که در سال جاری، این رقم به ۳۳۷ دستگاه و ان‌شاءالله در سال آینده، به ۳۴۸ دستگاه خواهد رسید.

وی در ادامه، افزود: قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم، ۱۲۱۵ شهر و ۳4 هزار و ۴۰۲ روستا گازرسانی شده بود و در دولت سیزدهم، تا پایان مهرماه ۱۴۰۱، تعداد ۶ شهر و 1963 روستا از نعمت گاز برخوردار شده‌اند.

چگنی خاطرنشان کرد: مشترکین نیز از ۲5.6 میلیون به 26.6 میلیون مشترک رسید و در مجموع، ۷۵ درصد انرژی کشور به واسطه گازرسانی تأمین می‌شود. همچنین شبکه گازرسانی شهری و روستایی به بیش از ۴۲2 هزار کیلومتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: برداشت از منابع در سال ۱۴۰۰ برابر ۲۸۸ میلیارد مترمکعب بوده است که در ۱۴۰۱ انشالله به ۳۰۵ میلیارد مترمکعب برسیم و پیش‌بینی می‌شود با توسعه‌های جدید در پارس‌جنوبی و میدان‌های مستقل برداشت به ۳۱۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۴۰۲ برسد.

برگزاری مزایده کاهش فلرینگ سایت‌های یک و دو پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه سخنان خود، از برگزاری مزایده برای کاهش گازهای مشعل در سایت‌های یک و دو پارس‌جنوبی در روز شنبه هفته آتی خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از کاهش فلرینگ به‌عنوان اولویت وزارت نفت یاد کرد و گفت: اخیراً قراردادهایی با دو شرکت منعقد کردیم که کاهش محسوس در فلرینگ پارس‌جنوبی خواهیم داشت و دو مزایده برای سایت‌های یک و دو آماده کردیم که انشالله شنبه هفته آتی برگزار می‌شود.

وی همچنین در تشریح بهره‌مندی مشترکین از نعمت گاز، گفت: درصد بهره‌مندی خانوارهای شهری 98.4 درصد تا پایان سال ۱۴۰۰ بود که این رقم تا پایان سال جاری، به 98.7 درصد و تا پایان سال ۱۴۰۲، به ۹۹ درصد می‌رسد.

چگنی درخصوص بهره‌مندی خانوارهای روستایی از این نعمت الهی نیز، توضیح داد و افزود: ۳۷ هزار و ۸۶۸ روستا تا پایان سال از گاز بهره‌مند می‌شوند و بهره‌مندی خانوار روستایی نیز که 85.6 درصد بود به 85.7 درصد و تا سال ۱۴۰۲، این رقم به 88.1 درصد می‌رسد.

معاون وزیر نفت در امور گاز در مورد حجم گاز انتقال داده شده سالانه نیز، یادآور شد: سال گذشته، در مجموع، رشد خوبی را در این زمینه تجربه کردیم و این رقم طی این بازه زمانی، از ۲۳۳ میلیارد مترمکعب به ۲۳۸ میلیارد مترمکعب افزایش پیدا کرده است.

تحقق افزایش صادرات گاز در سال ۱۴۰۱

چگنی درباره صادرات گاز نیز، تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹، افزایش صادرات داشتیم و طی سال جاری، این رقم سالانه تا 21.4 میلیارد مترمکعب افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به سیاست‌های تجارت گاز دولت سیزدهم با رهنمودهای وزیر نفت اشاره کرد و توضیح داد: تجارت گاز را با همسایگان فعال کردیم و با تفاهم‌نامه‌هایی که با عمان، ارمنستان آذربایجان و پاکستان که انجام شده یا در شرف انجام است، ان‌شاءالله می‌توانیم ظرفیت‌های موجود را افزایش دهیم.

وی از فعال‌سازی سوآپ گاز یاد کرد و گفت: سال گذشته، سوآپ گاز از ترکمستان به آذربایجان فعال شد که کمک خوبی برای تسهیل ناترازی گاز در شمال شرق کشور بود؛ این در حالی است که در هفته‌های اخیر نیز، تمدید تهاتر گاز با ارمنستان را محقق کرده و تمدید قرارداد صادرات گاز به عراق و ترکیه را با مذاکرات دنبال می‌کنیم.

اولویت شرکت ملی گاز ایران؛ گازرسانی به استان‌های محروم 

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این‌که اولویت ما گازرسانی به استان‌های محروم است، گفت: بر اساس تأکید وزیر نفت بر این موضوع بود که در سیستان و بلوچستان، ۵ استان معین و در استان هرمزگان، نیز سه استان معین دیگر را درگیر گازرسانی به این استان، کردیم.

چگنی در تشریح طرح‌های اولویت‌دار این شرکت، توضیح داد: در زمینه هوشمندسازی، قراردادی با دانشگاه مالک‌اشتر در حال انجام داریم، همچنین مقاوم‌سازی و بهینه‌سازی که یکی از طرح‌های اولویت‌دار وزارت نفت به‌شمار می‌رود، در حال انجام است.

وی افزود: در حوزه پژوهش و فناوری، با توجه به رهنمودهای وزیر نفت، احداث پارک گوگردی در دستور شرکت ملی گاز ایران قرار گرفت و بر همین اساس، پارک گوگردی خانگیران ابتدای سال از سوی رئیس‌جمهوری افتتاح شد و برای موضوع ساخت بار اول نیز تعداد زیادی قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد کردیم که ان‌شاءالله در سال‌های آینده به نتیجه می‌رسند.

چگنی در پایان، بیان کرد: ناترازی تولید و مصرف گاز یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حوزه انرژی کشور است و بر همین اساس، بهینه‌سازی مصرف سوخت و پایداری تولید، انتقال و توزیع گاز، مهم‌ترین اولویت شرکت است؛ هرچند مبحث بهینه‌سازی مصرف انرژی موضوعی فرادستگاهی است، اما شرکت ملی گاز ایران نیز متناسب با شرح مأموریت‌های خود، طرح‌هایی را در این حوزه در دست اقدام دارد.

253 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1110

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت