شنبه 01 ارديبهشت 1403 برابر با 19 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز در گردهمایی دستاوردهای پژوهشی شرکت ملی گاز ایران؛ لزوم همکاری فرادستگاهی در عرصه بهینه‌سازی گاز

رفتار یا نحوه مصرف گاز در کشور بویژه در بخش خانگی از جمله چالش‌هایی است که شرکت ملی گاز ایران با آن روبرو است. اهمیت این مسئله زمانی به شکل جدی خود را نمایان می‌کند که بدانیم مصرف گاز در کشور، ۵/۵ برابر نُرم جهانی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست دستاوردهای پژوهشی کشور که امروز، دوشنبه ۲۱ آذرماه در سالن شهید رجایی ساختمان ستاد و با حضور برخی از مدیران ارشد وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران، برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت هفته پژوهش و بیان این مطلب، بهینه‌سازی مصرف گاز را یکی از اولویت‌های اصلی این شرکت خواند و اظهار داشت: اصلاح مصرف منوط به حرکت در مسیر بهینه‌سازی مصرف است و یکی از مهمترین راهبردهای شرکت ملی گاز ایران برای بهینه سازی، هوشمندسازی است.

وی ادامه داد: مدیریت مصرف از طریق هوشمندسازی تا حد زیادی این امکان را فراهم خواهد کرد که رفتار مصرف 29 میلیون مشترک گاز کشور پایش شود. در کنار این اقدامات گام‌های دیگری نیز در زمینه هوشمندسازی در حال اجرا است و مجموعه این اقدامات توان شرکت را برای نقش‌آفرینی در عرصه صادرات تقویت خواهد کرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با اشاره به لزوم همکاری فرادستگاهی در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز گفت: متاسفانه هدر رفت انرژی و به خصوص گاز در حوزه‌های مختلف مصرف بالا است و نیاز است که وزارت‌خانه‌های صمت، مسکن، کشاورزی و نیرو در زمینه ارتقاء استاندارد مصرف انرژی در بخش مسکن، نیروگاه‌ها، گلخانه‌ها و صنایع اقداماتی را صورت دهند.

تدوین سیاست‌های کلان صنعت گاز در عرصه پژوهش

چگنی در ادامه، خاطرنشان کرد: ما اگر بخواهیم استقلال خود را نشان دهیم، باید بتوانیم در حوزه علم و فناوری، اقتدار و توانمندی خود را نشان دهیم. این مهم با بیان شایسته درخصوص دستاوردهای پژوهشی کشور بخصوص در صنعت گاز، خود را نشان می‌دهد، ضمن آن‌که سیاست‌های کلان صنعت گاز نیز در این راستا باید به خوبی تدوین شود تا این صنعت همان‌طور که تاکنون در تمامی عرصه‌ها پیشرو بوده، در این حوزه نیز پیشرانی خود را ثابت کند.

وی ادامه داد: امروزه، روند تحولات در دنیا بسیار شتابنده و روزافزون است و این تحولات، با سرعت زیادی ادامه دارد که این مهم، به‌ویژه خود را در حوزه علم و فناوری که بیانگر اقتدار یک کشور است، بیشتر نشان می‌دهد.

چگنی با بیان این‌که کشورها با این هدف که بتوانند در حوزه سیاسی، اجتماعی و ...، استقلال خود را تثبیت کنند، طبیعی است که باید به پژوهش رو آورند، گفت: این مساله یک اصل و راهبرد در دنیا محسوب می‌شود و کشور ما هم از این قاعده، مستثنی نیست در واقع، در دنیای امروز، تنها راه برای نشان دادن اقتدار یک ملت، عدم وابستگی پژوهشی و دانشی است.

معاون وزیر نفت در امور گاز  در ادامه، افزود: اگر اراده‌ای برای رسیدن به این هدف، وجود داشته باشد، هیچ‌گاه با مشکل روبرو نمی‌شویم. ما در صنعت گاز شاهد نهادینه شدن دانش هستیم، ولی هنوز راه طولانی در این زمینه در پیش داریم.

وی با بیان این‌که در حال حاضر، در کشورهای در حال توسعه بیش از 5 درصد از تولید ناخالص کشور را به حوزه علم و فناوری و پژوهش اختصاص می‌دهند، گفت: اما این درصد در کشور ما تناسب ندارد و بهتر است که این موضوع در راهبرد دولتمردان قرار گیرد تا دستاورد خوبی از آن، عاید شود.

اهمیت تغییر رویکرد در زمینه اعتبارات پژوهشی

چگنی تغییر رویکرد در زمینه اعتبارات پژوهشی را بسیار مهم خواند و گفت: در این راستا، البته در حوزه صنعت گاز کارها و اقدامات بسیار خوبی شده که من همین‌جا به نوبه خودم، از مدیران این حوزه (چه قدیم و چه جدید) که تمام تلاش خود را در این زمینه به کار گرفته‌اند، تشکر می‌کنم؛ به‌ویژه درخصوص قراردادهای ساخت بار اول که بسیار عالی کار کرده و همین الآن نیز به نسبت سایر شرکت‌ها، جلوتر هستیم.

معاون وزیر نفت در امور گاز، با اشاره به شعار سال، «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»، تصریح کرد: با این شعار، کار ما در این حوزه، قطعاً نمود بیشتری داشته و دارد؛ چراکه این نام‌گذاری با توجه به نیاز کشور بوده و باید حداقل در حوزه سامان‌دهی این بخش، اقدامات جدی صورت گرفته و رویکرد دستگاه‌های اجرایی کشور به این سمت و سو برود.

وی اظهار کرد: کاری که انتظار می‌رود در این حوزه انجام شود، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. باید زیرساخت‌هایی را آماده کنیم تا این شرکت‌ها بتوانند به راحتی در این عرصه فعالیت کنند. در واقع، این اولویت ماست که از تجاری‌سازی حمایت و به شرکت‌هایی که عاشقانه برای کشور و خدمت به مردم تلاش می‌کنند و اکثراً جوانان آن را تشکیل می‌دهند، کمک کنیم.

265 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1109

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت