پنج شنبه 06 ارديبهشت 1403 برابر با 24 آوریل 2024

وزیر نفت در مراسم افتتاحیه بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی: گاز پیشران توسعه در کشور است

ما در این سال‌ها بالاترین رقم‌های افزایش تولید گاز را داشته‌ایم، اما رشد مصرف ۱۵ درصدی گاز در استان تهران و ۱۲ درصدی این انرژی پاک در کل کشور را کسی نمی تواند پاسخ دهد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت در آیین افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی که امروز سوم بهمن ماه سال جاری در محل داِئمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: این میزان مصرف ما را مجبور به ایجاد محدودیت در گازرسانی به صنایع و نیروگاه ها کرده و این در حالی است که این مشکل با دو درجه کاهش دما در منازل، برطرف می شود.

وی در حالی که گاز را پیشران توسعه می خواند و با تاکید بر اینکه صرفه جویی در مصرف سوخت باید مورد توجه باشد، ادامه داد: این اعمال محدودیت قطعاً در تولید کشور تاثیرگذار خواهد بود، در حالی که صرفه جویی در بخش خانگی این امکان را فراهم می آورد تا بخش تولید در کشور همچنان فعال باشد.

زنگنه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، افزود: تلاش سازندگان و خون رزمندگان برای اعتلای جمهوری اسلامی ارزشی برابر دارد. همه گیری کرونا از اسفند سال گذشته امکان بهره برداری و تولید نفت و گاز را متوقف کرد، اما زندگی مردم باید ادامه پیدا می کرد و با توقف تولید نفت و گاز، چرخه زندگی متوقف می شد. از همین رو، بر آن شدیم تا تولید را با رعایت تمامی پروتکل ها ادامه دهیم.

وی با بیان این که اصل را بر این گذاشتیم که با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، جریان تولید نفت و گاز را متوقف نکنیم و با تشکیل کارگروهی از همان ابتدای شیوع کرونا یعنی اسفندماه، دستورالعمل هایی را ابلاغ کردیم که اثر موفقی داشت، گفت: بر این اساس، ابتدا ۲۰ روز اجرای طرح های تولیدی نفت و گاز را متوقف کردیم؛ اما پس از آن، برای آن که چرخ زندگی مردم بچرخد، کار را شروع کردیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه این نمایشگاه هم بخشی از زندگی ما است، ادامه داد: در مجموع، کار با تولیدکنندگان همانند زندگی باید ادامه پیدا می کرد، ضمن آن که بر اساس شعار سال، جهش تولید، نمی توانستیم رابطه بین تولیدکنندگان و پیمانکاران را قطع کنیم.

به باور زنگنه، لازم بود این نمایشگاه برگزار تا ارتباط بین تولیدکننده و مصرف کننده حفظ شود و بر همین اساس، در ابتدای سال، برنامه های خود را برای تحقق شعار جهش تولید تدوین کردیم.

وی با اشاره به شعار نمایشگاه بیست و پنجم، گفت: اکنون که در آستانه هفتادمین سالگرد ملی شدن صنعت نفت قرار داریم؛ می توانیم با اطمینان بگوییم ملی شدن نفت تنها با تکمیل توانمندی در ارکان این صنعت واقعی می شود.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان این که حمایت جدی از شرکت های دانش بنیان و تکیه بر آنها برای توسعه صنعت نفت در دستور کار است، گفت: احیای چاه های کم‌بازده با کمک شرکت های دانش بنیان و شرکت های استارتاپی امکان پذیر است که در این مرحله ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار در نظر گرفته شده است، هرچند محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

وزیر نفت پروژه بعدی را که به کمک شرکت های استارتاپی انجام خواهد شد، بهینه سازی مصرف سوخت عنوان کرد و گفت: مهمترین رکن برای تقویت فناوری و بومی سازی صنعت نفت و گاز، فعال کردن شرکت های اکتشاف و تولید (E&P) است که اگر فعال شوند، همه بخش ها فعال خواهند شد؛ چراکه این شرکت ها مولد و محرک تقاضا هستند، یعنی می توانند مولد ده ها هزار میلیارد تومان کالا و خدمات باشند.

وی در ادامه، اقدام دیگر برای حفظ تولید را تضمین خرید برای کالاهایی که برای اولین بار در کشور ساخته می شوند، عنوان کرد و افزود: اگر شرکتی تجهیزاتی ساخت اما نتوانست بفروشد، ما آن را می خریم. همچنین طی این مدت موفق شدیم گواهی کیفیت را توسط یک مرجع ایرانی صادر کنیم و خوشبختانه، دیگر مشکلی در این زمینه نداریم.

زنگنه تصریح کرد: امسال در لایحه بودجه، ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت از منابع داخلی شرکت‌های تابع نفت به‌منظور کمک به سرمایه‌گذاری شرکت‌های خطرپذیر، حمایت از ساخت داخل و طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌آفرین، تولید بار نخست و کمک‌های بلاعوض و وجوه اداره‌شده و تسهیلات ارزی پیشنهاد کردیم که امیدواریم در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

وزیر نفت افزود: البته شاید این ۸۰۰ میلیارد تومان هفت تا هشت برابر بتواند آثار مالی داشته باشد.

زنگنه با اشاره به کمک برای ایجاد شتاب‌دهنده‌ها با هدف توسعه استارت‌آپ‌ها اظهار کرد: برای استقرار استارت‌آپ‌ها در مراکز فناوری در پارک‌های نوآوری و در پارک ری، امکانات لازم داریم و دعوت می‌کنیم شرکت‌های دانش‌بنیان در این پارک فناوری نفت و گاز ری مستقر شوند.

وی افزود: بیش از ۲۰۰ موضوع فناورانه از کالا و خدمات در بخش بالادستی نفت برای واگذاری به شرکت‌های دانش بنیان تعریف و مشخص شده است.

وزیر نفت درباره ساخت ماشین‌های دوار، کمپرسورها، توربین‌ها، الکتروموتورها و پمپ‌ها نیز به سفارش پمپ‌های موردنیاز طرح گوره جاسک به سه پمپ‌ساز ایرانی اشاره کرد و گفت: نخستین پمپ‌های ساخته‌شده از سوی این شرکت‌ها تا پایان سال تحویل طرح می‌شود.

زنگنه از امضای قرارداد برای ساخت تعدادی توربوکمپرسور ۱۶ مگاواتی و همچنین سفارش ساخت کمپرسورهایی برای فشارافزایی در پارس جنوبی به مجموعه OTC خبر داد و افزود: نظامی که برای بهره‌برداری و تعمیرات سیستم‌های ماشین‌های دوار ابلاغ شده سبب تقویت ساخت داخل می‌شود و باید از این دستورعمل تبعیت کرد که به نفع اقتصاد ملی است.

وی یادآور شد: البته به این قانع نیستم که شرکت‌های ایرانی تنها کالایی را بسازند، بلکه باید برند ایجاد کرده و با صادرات محصولاتشان برای مردم، ارزش‌آفرینی کنند.

وزیر نفت با اشاره به کمبود جدی منابع برای سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر، ادامه داد: به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاری‌ها به تأخیر افتاد، اما سعی کردیم با جذب منابع از بازار سرمایه حرکت خود را ادامه دهیم و ظرفیت‌های شرکت را حفظ کنیم.

زنگنه تصریح کرد: دشمنان ما دنبال این بودند ما را نابود کنند که ما بمیریم و صادرات ما به صفر برسد، اما نه‌تنها صادرات نفت ما به صفر نرسید، بلکه با فداکاری همکارانمان بالاترین رکوردهای صادرات فرآورده‌های نفتی را در دوران تحریم ثبت کردیم و داغ اینکه صادرات نفت را به صفر برسانند، بر جگرشان گذاشتیم.

وزیر نفت در پایان بار دیگر، خواستار صرفه‌جویی در مصرف گاز شد و گفت: تولید گاز در پارس جنوبی ۲.۵ برابر شده و تولید روزانه گاز خام کشور از مرز هزار میلیون مترمکعب گذشته، اما رشد مصرف بیش از این‌ها بوده و به همین دلیل، از مردم می خواهیم تا با بهینه مصرف کردن گاز به بخش صنایع بیشتر کمک کنند.

بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی صبح امروز با حضور وزیر نفت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران ارشد نفتی کشور با شعار «نفت ملی، کالا و خدمات ایرانی» آغاز به کار کرد. در این دوره از نمایشگاه با وجود شیوع کرونا، تمام توجه به شرکت های داخلی و نمایش توانمندی های آنها بوده است‌.

این دوره از نمایشگاه با موافقت وزارت بهداشت با حضور ۵۵۰ شرکت داخلی، ۱۵ دانشگاه و ۵۲ شرکت استارتاپی و ۲۷ شرکت صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار می‌شود. به علت تلاش برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به تعدادی از متقاضیان فضا اختصاص داده نشد. این نمایشگاه با هدف تعامل با شرکت ها، نخبگان و جذب سرمایه گذاران، روزهای سوم تا ششم بهمن ماه در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برپاست.

797 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 660

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت