جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز: با مصرف بهینه گاز، هوای بهتری را تنفس کنیم

مبنای توسعه گازرسانی آن بوده که سرانه مصرف کم شود که متأسفانه این مهم اتفاق نیفتاد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این مطلب، اظهار داشت: فصل زمستان همیشه با افزایش مصرف گاز همراه است که تنها یکی از دلایل افزایش مصرف، آن است که ما همچنان در حال توسعه شبکه گاز هستیم.

وی با بیان این که رفاه جامعه برای ما در اولویت قرار دارد و بر همین اساس، توسعه‌های بسیار خوبی هم در بحث گازرسانی شهری و روستایی انجام شده، گفت: درست است که ما در حال توسعه هستیم و هر سال روستاهای بسیاری گازدار می‌شوند، ولی سهم این توسعه از تولید، تنها ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب و مابقی آن، یعنی ۳۵ میلیون مترمکعب دیگر، ناشی از مصارف خانگی و بیشتر، مصرف آب گرمی است که بواسطه ویروس کرونا در منازل استفاده می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور گاز ادامه داد: متأسفانه مصرف انرژی در بخش‌های مختلف در کشور ما بالاست و همین می‌تواند سبب افزایش بیشتر گاز و دیگر انرژی‌های کشور باشد، تا جایی‌ که در تابستان شاهد افزایش ۷ تا ۱۰ درصدی مصرف بودیم، اما این مسئله در تابستان کمتر خود را نشان می‌داد و اکنون در زمستان بیشتر قابل توجه است.

تربتی افزود: هرچند به موازات افزایش مصرف به‌ویژه در بخش خانگی، افزایش تولید هم اتفاق افتاده و تولید گاز از ابتدای امسال تاکنون ۱۰ میلیارد مترمکعب افزایش یافته که عمده آن در بخش خانگی مصرف شده که اگر بتوانیم در این بخش صرفه‌جویی کنیم، بسیار خوب است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این نکته که توسعه، وظیفه ماست، چون به رفاه عمومی برمی‌گردد، اظهار کرد: با این حال، امیدواریم سال‌های آتی روی بحث بهینه مصرف کردن بهتر و بیشتر تمرکز کنیم تا این رفاه ماندگار شود.

تربتی با اشاره با این که ما تنها یک پارس جنوبی داریم، گفت: از ابتدای آذر تا هفته قبل، 28 درصد یعنی حدود 100 میلیون متر مکعب و به اندازه 4 فاز پارس جنوبی افزایش مصرف در بخش خانگی داشته‌ایم، ما آنقدر تولید نداریم که میزان مصرف را تا این حد افزایش دهیم، بنابراین برای بالانس شبکه، مجبور می‌شویم از گاز صنایع و نیروگاه‌ها کم کنیم.

وی ادامه داد: می‌دانیم که گاز سوخت پاکی است و طبیعتا آلایندگی کمتری نسبت به مازوت و فرآورده‌های نفتی دارد. هدف ما این است که در صنایع و نیروگاه‌ها قطعی گاز نداشته باشیم تا مجبور شوند به سوخت دوم مراجعه کنند، ولی اگر مصارف خانگی و تجاری، کنترل‌نشده بالا برود، چاره‌ای جز این نداریم، زیرا تولید محدود است و اکنون نیز در حداکثر تولید هستیم.

تربتی در پایان، بار دیگر با تأکید بر این که اولویت شرکت ملی گاز ایران، تأمین گاز خانگی است، تصریح کرد: با این حال، این نکته را نباید فراموش کرد که با افزایش مصرف، میزان گازرسانی به صنایع محدود و استفاده از سوخت دوم، زیاد می‌شود که این امر خود در آلودگی هوا مؤثر است؛ پس تلاش کنیم تا با مصرف بهینه، هم این سوخت پاک را برای نسل‌های آتی حفظ کرده و هم، هوای بهتری را تنفس کنیم.

716 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 643

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت