یکشنبه 18 شهریور 1403 برابر با 07 سبتامبر 2024

وزیر نفت اعلام کرد؛ تأمین امنیت انرژی منطقه با امضای تفاهم‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران

همکاری ایران و روسیه در قالب تفاهم‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران، افزون بر افزایش سهم ایران در تجارت جهانی گاز، سبب تبدیل ایران به قطب گازی منطقه خواهد شد و ارتقای امنیت انرژی منطقه و کشورهای همسایه را به میزان قابل ملاحظه‌ای در پی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیر نفت با بیان این مطلب و گرامی‌داشت یاد رئیس‌جمهوری شهید و همراهانش، بیان کرد: ایران و روسیه بیش از ۶۰ درصد ذخایر گازی جهان را در اختیار دارند؛ طبق آمار ارایه‌شده، ایران با بیش از ۳۴ تریلیون مترمکعب و روسیه با قریب به ۴۰ تریلیون مترمکعب ذخایر قابل برداشت، به‌ترتیب، رتبه دوم و رتبه نخست ذخایر گازی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به نقش اثرگذار ایران در میان کشورهای صادرکننده و تولیدکننده گاز، افزود: شهید رئیسی از شهریور ۱۴۰۰ در سفرهایش به روسیه و ملاقات‌های چند باره با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جهوری فدراسیون روسیه در مسکو، عشق‌آباد و تهران، همواره بر ظرفیت موجود برای همکاری در زمینه انتقال گاز روسیه به ایران تأکید داشت.

وزیر نفت با بیان این‌که گام نخست بزرگ و مؤثر همکاری با روسیه، توسعه میدان‌های نفتی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های روس بود، تأکید کرد: اکنون به‌منظور توسعه ۷ میدان نفتی کشور در دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت آن‌ها، قرارداد امضا و عملیاتی شده که در قالب این قراردادها، روزانه ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار بشکه از مجموع روزانه ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت تولید کشور، از محل عملیاتی شدن قراردادها با شرکت‌های روس بوده است.

به گفته اوجی، در دوران فعالیت دولت شهید رئیسی، در زمینه انتقال گاز با دولتمردان روس هم مذاکراتی سازنده انجام و دیپلماسی انرژی فعال شد.

اوجی در ادامه، افزود: جدا از مشارکت در توسعه میادین نفتی و ساخت تجهیزات، موضوع انتقال گاز روسیه به ایران، سومین محور همکاری دو طرف بود که با اراده هر دو طرف، نشست‌های مختلف کارشناسی بین شرکت‌های ملی گاز ایران و گازپروم برگزار شد که این مهم، سرانجام روز چهارشنبه (۶ تیر) به امضای تفاهم‌نامه انتقال گاز روسیه به ایران انجامید.

وزیر نفت با ابراز امیدواری برای تبدیل هر چه سریع‌تر این تفاهم‌نامه به قرارداد، تصریح کرد: اجرایی‌ شدن این قراداد، سبب جهش قابل توجه ایران در بحث تجارت جهانی گاز می‌شود و سهم تجارت گاز جمهوری اسلامی با این قرارداد افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌های کشور در صنعت گاز که ۴۰ هزار کیلومتر خطوط انتقال شبکه سراسری گاز، بیش از ۴۰۰ هزار کیلومتر شبکه توزیع شهری و روستایی و ۹۲ ایستگاه تقویت فشار در کشور در اختیار داریم و نیز با توجه به جغرافیای ایران، می‌توانیم شاهد ترانزیت گازی ایران باشیم؛ ضمن آن‌که افزون بر روسیه، کشورهای همسایه نیز از این قرارداد منتفع خواهند شد.

اوجی تأکید کرد: با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه، افزون بر افزایش سهم تجارت گازی ایران، جمهوری اسلامی به‌عنوان قطب گازی در دنیا و منطقه شناخته خواهد شد و منافع اقتصادی بسیاری برای دو کشور، در زمینه موازنه تولید و مصرف گاز، توسعه صنایع و افزایش صادرات به کشورهای همسایه و جهش اقتصادی دارد.

وی در پایان، با بیان این‌که در قالب این تفاهم‌نامه، انتقال فناوری گاز به شرکت‌های توانمند ایرانی و صدور خدمات فنی – مهندسی محقق خواهد شد، گفت: به جرأت می‌گویم این همکاری دوجانبه انقلابی صنعتی برای کشور به‌شمار می‌رود که ازجمله دستاوردهای بزرگ دیپلماسی انرژی شهید رئیسی است.

87 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1480

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت