یکشنبه 09 ارديبهشت 1403 برابر با 28 آوریل 2024

وزیر نفت اعلام کرد؛ افزایش 50 میلیون مترمکعبی تولید روزانه گاز از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم

طی 2 سال گذشته و از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم تولید روزانه گاز کشور، بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرده است و بیش از ۷۰ درصد از تولید گاز و ۵۰۰ هزار بشکه از تولید نفت از میدان‌های مشترک است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیر نفت، جمعه‌ شب (۲۶ آبان‌ماه) در نمایشگاه روایت پیشرفت و خدمات دوساله دولت مردمی که در شهر قم در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه تا پیش از انقلاب صنعت نفت از تولید تا مصرف در اختیار مستشاران و کشورهای خارجی بود گفت: به لطف خداوند متعال، همت متخصصین، دعای مردم و به برکت انقلاب اسلامی، اکنون با افتخار اعلام می‌کنیم که صنعت نفت کشور در همه بخش‌ها یک صنعت خودکفا و کاملاً ایرانی است.

وزیر نفت با اشاره به دیدارهای خود با مراجع عظام تقلید و ارایه گزارش از دستاوردهای دولت در 2 سال گذشته در بخش نفت و گاز گفت: تولید گاز کشور در 2 سال اخیر بیش از ۵۰ میلیون متر مکعب  افزایش پیدا کرده است و بیش از ۷۰ درصد از تولید گاز و ۵۰۰ هزار بشکه از تولید نفت از میدان‌های مشترک است.

اوجی با تاکید بر اینکه ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز و میعانات گازی در دنیا رتبه نخست را دارد و این ذخایر معادل ۳۲۰ میلیارد بشکه معادل نفت خام است، گفت: با وجود اینکه این ذخایر از پیش از انقلاب وجود داشته است اما به جرات می‌توان گفت عمده دستاوردها و خدمات صنعت نفت و گاز برای کشور، پس از انقلاب رقم خورده‌است.

حجم گاز رسانی شهری و روستایی کشور، در دنیا بی نظیر است

 وزیر نفت افزود: نگاهی به آمار و ارقام در بخش گاز حاکی از این پیشرفت و خدمت رسانی است. به نحوی که تعداد پالایشگاه‌های گازی از 1 مورد در قبل از انقلاب به 20 پالایشگاه، پس از انقلاب رسیده است. در موضوع گاز رسانی  به شهرو  روستا، تا پیش از انقلاب چند شهر و حدود 3 روستا از نعمت گاز بهره‌مند بودند، اما در حال حاضر نرخ گازرسانی شهری به بیش از 98 درصد و گازرسانی روستایی به بالای 86 درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: به جرات می‌توان گفت این میزان گازرسانی با این شکل در شهرها و روستاها در دنیا بی‌نظیر است. حتی کشورهای بزرگ دنیا که از ذخایر گاز طبیعی برخوردار هستند این نرخ از گاز رسانی شهری و روستایی را ندارند.

اوجی با اشاره به اینکه همه نیروگاه‌های و اکثر صنایع کشور به شبکه گاز متصل هستند گفت: خدمت رسانی در این بخش نیز کمک حیاتی به رشد و رونق تولید کشور کرده است.

احیاء دیپلماسی انرژی و فروش میعانات گازی

اوجی با اشاره به اینکه احیاء و تقویت دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم یکی از مهمترین گام‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم است گفت:  در ابتدای دولت سیزدهم چالش‌های بزرگی در صنعت نفت وجود داشت  و آن عدم فروش و ذخیره سازی میعانات گازی بود که به بیان وزیر نفت سابق پاشنه آشیل دولت  بود.

وی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم، ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی معادل ۴۰ کشتی در کشور و در روی آب  وجود داشت که ۴۶۰ میلیون دلار هزینه سالانه نگهداری این کشتی‌ها روی آب بود. این مدل سیاستگذاری و عدم فروش میعانات منجر به کاهش تولید گاز و گازرسانی به نیروگاه‌ها و پدید آمدن خاموشی‌ها در زمستان سال 1399 شد.

اوجی با بیان اینکه برای تولید روزانه یک میلیارد متر مکعب گاز در کشور، روزانه ۸۰۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید می‌شود گفت: به لطف خدا و تلاش همکاران در حال حاضر نه تنها هیچ ذخیره‌ای از میعانات گازی روی آب وجود ندارد بلکه با احیاء قراردادها توانسته‌ایم فروش میعانات را به روز انجام داده و مشکلات احتمالی مسیر تولید از بابت انباشت میعانات گازی به طور کامل برطرف شده است.

وزیر نفت در پایان، به موضوع جمع‌آوری گازهای همراه اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری گازهای همراه نیز اقدام مهمی بود که در دولت سیزدهم انجام شد. اکنون ۱۱.۵ میلیون مترمکعب گاز مشعل که می‌سوخت و آلودگی ایجاد می‌کرد، جمع‌آوری و خوراک پتروشیمی‌ها شده است و تا پایان سال معادل یک فاز پارس جنوبی جمع‌آوری خواهد شد.

 

132 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1352

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت