جمعه 31 فروردين 1403 برابر با 18 آوریل 2024

معاون وزیر نفت در اموز گاز: صنعت گاز کمترین وابستگی را به واردات اقلام از خارج از کشور دارد

صنعت گاز یک صنعت رو به توسعه و زاینده است که امروز با افتخار اعلام می کند، کمترین وابستگی را به واردات اقلام از خارج از کشور دارد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در رویداد «به همرسانی عرضه و تقاضای فناوری؛ اقلام راهبردی و پرمصرف شیمیایی صنعت گاز » که امروز اول خردادماه و همزمان با روز بهینه سازی مصرف در عمارت کوشک وزارت نفت و با حضور سرپرست مدیریت پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت، معاون مهندسی و پژوهشی وزارت نفت و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت و گاز برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: اکنون می دانیم که تحریم، هرچند برای ما دشواری هایی را به همراه داشت، اما در عین حال، کمک کرد تا ما به عنوان شرکت گاز، علاوه بر تولید و بهره‌برداری، به مزیت عدم وابستگی به واردات اقلام نیز دست یابیم.

وی ادامه داد: سال 1344 که پالایشگاه بیدبلند به عنوان نخستین مرکز پالایشگاه گازی شکل گرفت، تقریبا تمامی کارها، اعم از طراحی، ساخت و ... توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد و ما تنها به عنوان بهره‌بردار در عرصه حضور داشتیم، اما امروز اتفاق ویژه‌ای افتاده؛ ما هم صنعت رو به توسعه ای را با پوشش ۹۵ درصدی گاز شهری و روستایی شاهد هستیم و هم، به جد، در بخش اشتغالزایی و خودکفایی که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد نیز، سهیم هستیم.

تربتی با بیان این که قبلا در شبکه توزیع، اولین طراحی‌ها توسط شرکت‌های خارجی انجام می‌شد، افزود: اما امروز ساخت تمامی اقلام توسعه ای صنعت گاز در بیشتر بخش ها، به طور کامل در داخل کشور انجام می‌‌شود.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، طی چند سال گذشته از محل بند «ق»، 40 هزار میلیارد تومان کار انجام شد که عمده این رقم نیز در بخش کالا بوده است.

وی بیان داشت: در حوزه خط لوله نیز اتفاقات خوبی افتاده؛ دو توربو کمپرسور در داخل کشور تولید می‌شود، تمام خط لوله و همچنین ورق نیز در داخل کشور در حال تولید است، این در حالی است که در بخش پالایشگاهی نیز، بسیاری از اقلام راهبردی در داخل کشور تولید می‌شود.

معاون وزیر نفت در اموز گاز با بیان اینکه امروز از 29 قلم کالای مورد نیاز صنعت گاز، تقریبا تولید 25 قلم آن با شرکت های دانش بنیان به نتیجه رسیده و ساخت داخل آن ها آغاز شده، خاطرنشان کرد: شرکت ملی گاز ایران از چند مسیر اهداف خود را دنبال می‌کند. بخشی از نیاز از طریق انستیتوها، تعدادی از طریق قرارداد ساخت اول و بخشی هم از مسیر انتقال فناوری تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه ما بیشتر مدیران ساخت و ساز هستیم تا مدیران ساز و کار، پارک نوآوری و فناوری صنعت نفت را محیط اکوسیستمی زنده برای تجمیع عرضه و تقاضا در این زمینه خواند و گفت: من شخصا این پارک را بیشتر از جنبه ساز و کار می بینم؛ زیست بومی که با تلاش دو طرف عرضه و تقاضا، می تواند به خوبی این مهم را مدیریت کرده و نیازهای فناورانه شرکت ملی گاز را مرتفع سازد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: به عنوان بهره بردار، نباید چگونگی تهیه کالا برای تداوم تولید برای ما مهم باشد، ولی ما از بعد کلان به این مساله نگاه کرده و منافع ملی را در نظر می گیریم؛ به همین علت است که تاب آوری شبکه و پایداری آن برای ما اهمیت پیدا می کند نه تهیه کالا به هر طریق!

تربتی با بیان اینکه باید شبکه تاب‌آور و پایداری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر قرار است 85 درصد انرژی کشور را گاز تامین کند، باید حداقل وابستگی به خارج از کشور را داشته باشیم. باید به خودمتکی بوده و نگرانی بابت تامین کالا نداشته باشیم که البته با توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان این اتفاق مهم و میمون افتاده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، اظهار داشت: فراموش نکنیم که صنعت نفت و گاز یک صنعت پویا و پیوسته است، از همین رو، به رغم نزدیک شدن به روزهای پایانی دولت، به هیچ وجه کاهشی در حجم فعالیت های این صنعت مشاهده نشده و این روند همچنان ادامه دارد.

551 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 732

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت