جمعه 10 فروردين 1403 برابر با 29 مارس 2024

وزیر نفت در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی استان فارس: افزایش ۴ برابری صادرات فرآورده‌های نفتی با توسعه گازرسانی

افزایش ۴ برابری صادرات فرآورده‌های نفتی با توسعه پارس جنوبی و رشد گازرسانی که مانع از حبس گاز در زیر زمین شد و از سال ۹۲ تاکنون، محقق گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت در آیین افتتاح ۱۸۱ طرح گازرسانی در استان فارس که با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس، استاندار و جمعی از نمایندگان این استان به صورت ویدئو کنفرانس به بهره‌برداری رسید، با بیان این مطلب، اظهار داشت: استان فارس دومین استان گاز خیز کشور است، ما در این استان، میادین گازی کشف شده متعددی داریم که توسعه یافته و میادین زیادی نیز باید توسعه یابد، بر این اساس، در تراز تولید و مصرف گاز تا سال 1420، توسعه تمامی میادین گازی کشف شده در استان دیده شده است.

وی با بیان اینکه استان فارس تا سه سال گذشته، به لحاظ گازرسانی عقب بوده، افزود: اما اکنون، این وضعیت به مدد تلاش دست‌اندرکاران بهبود یافته و اکنون در این استان، 86 درصد روستاها تحت پوشش گازرسانی قرار گرفته‌اند که تا پایان شهریور 1400، این رقم به 95 درصد خواهد رسید و به این ترتیب 98 درصد از کل استان گازرسانی خواهد شد.

زنگنه با بیان اینکه گازرسانی به صنایع در اولویت قرار دارد، خاطرنشان کرد: تولید، زندگی و اشتغال به توسعه صنعت باز می‌گردد، بر این اساس، امیدواریم با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود، وضعیت به گونه‌ای نباشد که در صنایع و برای تولید، مشکل گاز داشته باشیم.

وزیر نفت با اشاره به این که تمام نگاه ما توسعه یکپارچه صنعت گاز بوده، تصریح کرد: در این مسیر، به برکت تلاش خستگی‌ناپذیر مجاهدان گمنام پارس جنوبی، از سال 92 تولید 280 میلیون متر مکعبی گاز در این میدان، دو و نیم برابر شده و به 700 میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با بیان این که تحریم نتوانست مانع فعالیت ما شود، خاطرنشان کرد: احداث 17 پالایشگاه، 30 سکو، صدها چاه، هزاران کیلومتر خط لوله، صدها هزار تن تأسیسات و بهره‌برداری از آن‌ها، تماماً زمانی رخ داده که در تحریم به سر می‌بردیم.

زنگنه در ادامه، با بیان اینکه ما به رغم محدودیت‌ها به رکورد تولید هزار میلیون مترمکعب گاز خام رسیده‌ایم، تصریح کرد: در امر گازرسانی همه راضی‌اند و ضرر نکرده‌اند؛ مردم به دلیل اینکه به سوخت مطمئن، ارزان و راحت دست یافتند، پیمانکاران برای آن که به آنان بیش از 25 هزار میلیارد کار تزریق و ده‌ها اشتغال بطور مستقیم ایجاد شد، مردمی که گازدار شدند، همه سراغ خرید بخاری و تأسیسات رفتند که این امر منجر به ایجاد تقاضا برای کارخانجات شد، تأسیساتی‌های شهرها و روستاها فعال شدند، میلیون‌ها قطعه خریداری شد که تمامی تقاضاها برای شرکت‌های داخلی بود و تمامی این مباحث بیانگر این است که از گازرسانی، بسیاری از قشرهای کشور سود برده‌اند.

وزیر نفت ادامه داد: علاوه بر این موارد، محیط زیست آلوده و تخریب نشده و از سوختن فرآورده‌های آلاینده جلوگیری به عمل آمده است. این در حالی است که دولت نیز راضی است، زیرا توانسته فرآورده را صرفه‌جویی و آن را صادر کند.

وی با بیان اینکه با گازرسانی میلیاردها دلار مصرف فرآورده صرفه‌جویی شده است گفت: از سال 92 تاکنون میزان صادرات فرآورده چهار برابر شده است.

زنگنه در پایان، افزود: با این حال، در کنار همه این اتفاق‌های خوب، درخواست می‌شود در مصرف گاز صرفه‌جویی شود تا جمعیت بیشتری از نعمت گاز برخوردار شوند. ما از هم‌اکنون، اجرای روش‌های تشویقی را در این زمینه شروع کرده‌ایم.

705 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 606

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت