پنج شنبه 09 فروردين 1403 برابر با 28 مارس 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز خبر داد: حدود ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز با اجرای رایگان طرح اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها

با اجرای طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحد‌های مسکونی و تجاری، حدود ۱۰ درصد در مصرف گاز صرفه‌جویی خواهد شد و به تبع آن، هزینه گازبهای مشترکین نیز کاهش می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران پیش از ظهر امروز (سه شنبه 22 مهر ماه) در نشست خبری طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحد‌های مسکونی و تجاری، با بیان این مطلب، اظهار داشت: این کار برای دولت و شرکت ملی گاز ایران نیز به رغم هزینه‌کرد، یک صرفه‌جویی حدود ۱۰ درصدی و بلکه بیشتر دارد و اتفاقاً از محل همین صرفه‌جویی هم، این هزینه‌ها را انجام می‌دهد.

تربتی با بیان این که این موضوع مهم است که اصلاح و بهینه‌سازی چنین تأسیسات مهمی در این شرایط چقدر به لحاظ مالی برای ما هزینه دارد، گفت: اما با این اقدام، هم جلوی مصرف بیش از اندازه گاز گرفته شده تا آیندگان نیز بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند و هم چرخ اقتصاد کشور با این طرح، بهتر و بیشتر خواهد چرخید.
معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: ما از گاز باید مثل یک کالای بسیار ارزشمند استفاده کرده و با تبدیل آن به فرآورده‌های متنوع، گوناگون و با ارزش بعدی مثل فرآورده‌های پتروشیمی، هیدروکربوری و ...، اقتصاد و کسب و کار را رونق داده، اشتغال‌زایی کرده و کشور را متعالی سازیم.

مصرف بی‌رویه گاز، ما را به واردکننده گاز تبدیل می‌کند

وی در ادامه و در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: فارغ از تحریم، چنان‌چه در بخش مصرف، ما با این روند بی‌محابا جلو برویم، طی چند سال آینده باید واردکننده گاز طبیعی باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که این گاز نعمت خدادادی است که باید برای نسل آینده هم حفظ شود، گفت: آیا باید این انرژی گاز که دوستدار محیط زیست است، در نازل‌ترین شکل خود مصرف شود و بسوزد و تنها، گرما تولید کند؟! مسلماً پاسخ منفی است! این گاز، این انرژی پاک که به رغم آن که سوختی فسیلی است، ولی در مقایسه با سایر سوخت‌های فسیلی، بسیار پاک‌تر و ایمن‌تر است، باید چرخ اقتصاد و صنعت ما را بچرخاند.
معاون وزیر نفت در امور گاز مردم را به‌عنوان حلقه اصلی این زنجیر، نافع اصلی این طرح خواند و تصریح کرد: شرکت ملی گاز و وزارت نفت ترجیح می‌دهند که تأسيسات قديمي موتورخانه‌ها با اصلاحاتی که در آن‌ها انجام می‌شود، به راندمان بالاتری دست پیدا کند.

اجرای طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها از محل صرفه‌جویی گاز

تربتی بیان کرد: شورای اقتصاد اعتبار ملاحظه‌ای را از محل صرفه‌جویی گاز به‌عنوان شروع و پشتیبانی کار اختصاص داده تا این مهم عملی شود  و  امروز این طرح، یعنی طرح اصلاح و بهینه سازی موتورخانه ها کلید خورد.
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: وقتی در سطح کل کشور در مصرف گاز، حدود ۱۰درصد یا بیشتر صرفه‌جویی می‌کنیم، با احتساب کل مصرف گاز در کشور، رقم بزرگی می‌شود که به ما کمک می‌کند تا از کنار این صرفه‌جویی، اولاً این گاز را در حوزه‌های ديگر مثل صنعت مصرف کنیم تا اقتصاد کشور و کسب و کار را پیشرانی کند، ثانياً به مراتب، تخريب و آسيب كمتري به محيط زيست وارد شود و عبارت «دوستدار محیط زیست» را جامع‌تر، رساتر و عینی‌تر به منصه ظهور برسانیم.
معاون وزیر نفت در امور گاز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص یکی دیگر از مزایای مصرف بهینه گاز، گفت: مورد ديگر، بحث اشتغال‌زايي است؛ در چنین موقعیتی که از ميزان اشتغال ما به دليل شیوع ویروس کرونا و اعمال تحريم‌های همه‌جانبه كاسته شده، با اين كار، ما براي قشر عظیمی از صنعتگران کشور که شركت‌هاي تاسيساتي یا مشاوره هستند، یک اشتغال‌زايي کاملاً مفید و اساسی تولید می‌کنیم.
وی در پایان با بیان این که تمامي اين اقدامات، نگاه بهينه‌سازي مصرف انرژي را محقق خواهد كرد، گفت: در حال حاضر، طرح اصلاح موتورخانه‌ها سه اقدام مهم را شامل می‌شود که عبارتند از: اصلاح و ترميم عايق كاري، تنظيم مشعل و نصب سيستم ضد رسوب. بنابراین، اگر در اين زمينه شروع خوبي داشته باشيم، شرايط بهتري را تجربه خواهيم كرد و آثار ريشه‌اي اشتغال‌زايي، حفظ محيط زيست و صرفه جويي بیشتری در مصرف را به صورت چشمگيری، شاهد خواهيم بود.

856 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 594

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت