شنبه 28 مهر 1403 برابر با 19 اکتبر 2024

معاون وزیر نفت در امور گاز در نخستین جلسه ویدئوکنفرانس با پارس جنوبی؛ داشتن رویکرد صحیح، برنامه عملیاتی و انسان‌های با انگیزه، سه مؤلفه مهم در صفر کردن حوادث

یکی از ملزومات پایه‌ای در پیشگیری از حوادث، اشاعه و ارتقای فرهنگ ایمنی و HSE در سطح سازمان وجلب حضور عموم کارکنان در میدان عمل است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، سعید توکلی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نشست با شرکت مجتمع پارس جنوبی که به مناسبت روز ملی آتش‌نشانی و ایمنی و با حضور برخی از مدیران ارشد شرکت به‌صورت ویدئوکنفرانس در ساختمان ستاد برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: از تمام عزیزانی که در واحد HSE، با دل و جان در تلاش هستند تا میزان حوادث را به صفر برسانند، کمال تشکر را دارم. همچنین خدمت همکاران خودم در واحدهای عملیاتی، خصوصأ در پایتخت انرزی کشور، به‌ویژه شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی که نقش بسیار تأثیرگذار، اثربخش و فرآیندی دارد، این روز خجسته را تبریک عرض می‌کنم.

وی با تشکر از حضور مدیر HSE شرکت ملی گاز ایران در این مجتمع و نیز مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی بابت تمامی زحماتی که طی دوران مسئولیت اسبق خود در بحث زیرساختارهای این واحد کشیده، ادامه داد: به باور من، HSE تنها مرتبط با خود این واحد نیست، فقط مرتبط با ناظران و کارکنان آن نیست، بلکه HSE فراگیر (Total HSE) و مرتبط با تک‌تک افراد است؛ چراکه این سه پارامتر اصلی در HSE، دقیقاً به‌مثابه تعریفی درست از توسعه پایدار است؛ زیرا توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که همه برد داشته باشند؛ یعنی یک رابطه برد-برد-برد بین دو طرف و طرف سوم که محیط زیست است.

توکلی با توجه به ماهیت پیچیده صنعت گاز، تنوع، گستردگی و پراکندگی تأسیسات که وجود ریسک‌های متعدد و حوادث فاجعه‌بار را اجتناب‌ناپذیر می‌کند، گفت: مدیریت ریسک‌ و پیشگیری از حوادث با استفاده از ظرفیت‌های موجود، باید سرلوحه همه کارها و فعالیت‌ها در سازمان قرار گیرد.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان این‌که چنان‌چه همکاران ما در فرآیندهای تولید، انتقال و گازرسانی، رویکرد و نگرشی خاص و متفاوت نداشته باشند، ممکن است به بدترین شکل ممکن به خود، سایت و حتی محیط زیست آسیب برسانند، خاطرنشان کرد: اکنون درمی‌یابیم یکی از موضوعات مهم مغفول‌مانده HSE، همان ارگونومی (علم بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های انسان) است که باید به جد، بررسی و به درستی اجرایی شود.

وی با بیان این‌که امیدوارم سازمان را به سمتی سوق دهیم که دیگر شاهد هیچ حادثه‌ای در هیچ کجای کشور نباشیم، گفت: این مهم نیاز به رویکردی صحیح، برنامه عملیاتی و مهم‌تر از آن، انسان‌های با انگیزه، با روحیه و وفادار به سازمان دارد تا بتوانند با این نگرش ما را به سمت «صفر کردن حوادث» سوق دهند.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در ادامه، افزود: بر همین اساس بود که من در نخستین روز کاری خود، بر خود واجب دانستم با حضور در پایتخت انرژی ایران زمین و در پارس جنوبی، از نزدیک با مشکلات و چالش‌های همکاران آشنا و در صدد رفع آن برآییم؛ چراکه بحث منابع انسانی برای ما در اولویت کاری قرار دارد.

توکلی خاطرنشان کرد: ما در همین زمان اندک، این چالش‌ها را بررسی و برای رفع آن‌ها برنامه‌ریزی کردیم؛ من شخصاً پیگیر ماجرا هستم، مواردی را که می‌شد از ظرفیت خود اساسنامه و قوانین و مقررات مرتبط در شرکت و پتانسیل‌های مدیریتی برای رفع آن‌ها استفاده کردیم و بخش دیگر هم که جزو اختیارات شرکت ملی گاز ایران نیست، پیگیری کرده ایم.

معاون وزیر نفت در امور گاز در خاتمه سخنان خود، تأکید کرد: سه رکن اساسی HSE و مهم‌تر از همه، ارزیابی‌ها در حوزه‌های مدیریت ریسک، محیط زیست و بهداشت حرفه‌ای، باید توسط اشخاصی انجام شود که به لحاظ مادی و معنوی مشکل و نگرانی نداشته باشند؛ تنها در این صورت است که می‌توانند برای سازمان اثربخش باشند.

توکلی در پایان، اظهار کرد: فراموش نکنید که زمستان نزدیک است؛ تلاش کنید تا با اقدامات به‌هنگام و خصوصاً احصای سریع اقدامات و درس‌آموزه‌ها از موارد پیش‌آمده قبلی، با فراهم کردن شبکه ایمن و پایدار گاز، بتوانیم خدمتی صادقانه، هدفمند، دقیق و درست به مردم ارایه دهیم.

 

51 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1531

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت