یکشنبه 18 شهریور 1403 برابر با 07 سبتامبر 2024

دستاوردهای سرمایه‌گذاری وزارت نفت در پروژه‌های تولید و بهینه‌سازی

عمده تمرکز ما در وزارت نفت از روز نخست در دولت سیزدهم، معطوف به مبحث سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید نفت، گاز و فرآورده‌ها و سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی مصرف انرژی بود که مجموع این اقدامات منجر به افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت و ۵۰ میلیون مترمکعبی گاز شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیر نفت روز سه‌شنبه ۱۲ تیرماه در آیین رونمایی از بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز در بورس انرژی که با حضور مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، جمعی از نمایندگان عضو کمیسیون انرژی مجلس، مدیرعامل سازمان بورس انرژی ایران و مدیران ارشد صنعت نفت و گاز کشور در سالن شهید رجایی ساختمان شهدای شرکت ملی گاز ایران، برگزار شد، گفت: طی ۳ سال گذشته، اقدامات مهم و چشمگیری در صنعت نفت کشور صورت پذیرفته است.

عرضه سالانه ۱۰ میلیاردمترمکعب گواهی صرفه جویی

وزیر نفت با بیان این‌که امروز از سه اقدام مهم در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز رونمایی شده، گفت: با راه‌اندازی بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست در بورس انرژی و آغاز معاملات گواهی صرفه‌جویی گاز، این امکان برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود که با آگاهی و اطمینان بیشتری در طرح‌های بهینه سازی مشارکت و از مزایای آن بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که تا سقف ۱۰ میلیارد مترمکعب گواهی صرفه‌جویی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد و در مرحله نخست، اکنون ۱۲۵ میلیون مترمکعب گواهی عرضه شده است.

تفاهم‌نامه جایگزینی یک میلیون بخاری راندمان بالا

اوجی در تشریح دومین اتفاق مثبت در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز و مشارکت بخش خصوصی توضیح داد: امروز با  امضای تفاهم‌نامه جایگزینی یک میلیون بخاری راندمان بالا به جای بخاری‌های راندمان پایین بین شرکت ملی گاز ایران و بخش خصوصی، بخشی از طرح کلان تعویض ۴ میلیون و صد هزار بخاری فرسوده در فرآیند عقد قرارداد و اجرایی شدن قرار خواهد گرفت.

به گفته اوجی، سرمایه‌گذار بخش خصوصی با مشارکت در این طرح، گواهی صرفه‌جویی گاز را دریافت خواهد کرد و می‌تواند از مزایای آن ازجمله معامله در بورس انرژی بهره‌مند شود.

پرداخت حدود ۴ همت پاداش صرفه‌جویی

وی افزود: سومین اتفاق مثبت امروز در زمینه بهینه‌سازی مصرف گاز پرداخت بیش از ۳ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان  پاداش صرفه‌جویی به مشترکان گاز از سوی شرکت ملی گاز ایران است که  این منابع از صرفه‌جویی‌های انجام‌شده به دست آمده است.

رشد تولید گاز در ایران ۲ برابر میانگین اعضای GECF

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای صنعت گاز طی ۳ سال گذشته اشاره کرد و گفت: صنعت گاز کشور در این مدت در زمینه‌های مختلف، دستاوردهای زیادی از تولید تا توسعه زیرساخت و دیپلماسی انرژی داشته است. وی در ادامه، افزود: در اجلاس اخیر مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF)، دبیرکل مجمع با ارائه گزارشی از عملکرد کشورهای تولیدکننده گاز اعلام کرد در حالی که میانگین افزایش تولید کشورهای عضو ۲.۵ درصد رشد داشته، تولید گازطبیعی در جمهوری اسلامی ایران به تنهایی ۵ درصد افزایش پیداکرده است. همچنین تولید گاز مایع از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال به ۶.۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

رویکرد واقع‌گرایانه به دیپلماسی انرژی

اوجی با اشاره به دستاوردهای صنعت گاز در عرصه دیپلماسی انرژی، گفت: شرکت ملی گاز ایران در دولت سیزدهم در آغاز کار خود با وضعیتی در رابطه با قرارداد سوآپ گاز مواجه شد که بدهی یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری مانده از سنوات قبل، مانع اجرای سوآپ شده بود.

وزیر نفت در ادامه، اضافه کرد: تسویه این بدهی و احیاء قرارداد سوآپ گاز از ترکمنستان یکی از این دستاوردها بود. علاوه بر این رویکرد واقعگرایانه دولت سیزدهم به تحولات بین‌المللی سبب شد تا دولت روسیه به این نتیجه برسد که امضای قرارداد ترانزیت گاز با ایران، بهترین گزینه همکاری در حوزه تجارت گاز است.

وی به اقدامات صورت‌گرفته در زمینه کاهش فلرینگ اشاره کرد و گفت: جمع‌آوری گازهای مشعل موضوعی بود که مغفول مانده بود و رئیس‌جمهور شهید، مکرر درخصوص رسیدگی به این موضوع تأکید داشتند. با اقدامات صورت‌گرفته در این خصوص، موفق شدیم با سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری تا امروز روزانه ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گازهای مشعل را کاهش دهیم. تا جایی که در اجلاس مجمع کشورهای صادرکننده گاز از بابت اجرای طرح‌های کاهش فلرینگ از صنعت نفت و گاز ایران تقدیر شد.

دستاوردهای صنعت نفت

اوجی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع افزایش تولید و صادرات نفت و گاز اشاره کرد و گفت: رشد گروه نفت و گاز در سال ۹۸ منفی ۳۵ درصد بوده و در سال ۱۴۰۲ این رشد به مثبت ۲۰ درصد رسیده است که به معنی افزایش تولید نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها بوده است.

وزیر نفت با اشاره به این‌که تولید نفت در سه سال اخیر ۶۰ درصد افزایش یافته، افزود: دولت سیزدهم وزارت نفت را با تولید روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت تحویل گرفت و اکنون میزان تولید به ۳ میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه رسیده است.

وی تصریح کرد: ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز به ۳۶ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ رسیده که این امر به منزله رشد ۳.۵ برابری صادرات است.

وزیر نفت با بیان این‌که ما به بیش از ۱۷ کشور صادرات نفت داریم و فروش نفت خام به اروپا هم رقم خورده، گفت: هر دولتی در آمریکا بر سر کار بیاید، نخواهد توانست صادرات نفت ما را متوقف کند.

اوجی با تأکید بر این‌که هر دو اولویت سرمایه‌گذاری در تولید و سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی در دولت سیزدهم در دستور کار وزارت نفت دولت سیزدهم قرار داشته، گفت: در این راستا از زمان شروع به کار دولت سرمایه‌گذاری‌ها برای افزایش ظرفیت تولید در شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت را با در نظر گرفتن دو مولفه افزایش تولید و ایجاد ارزش افزوده اولویت‌بندی کردیم تا بازدهی سرمایه گذاری افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به این‌که برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت نفت که برخی از آن‌ها ۱۲ سال متوقف بودند، اظهار داشت: طی این بازه زمانی، درمجموع، انجام ۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام و جدید به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار برای افزایش ظرفیت تولید در صنعت نفت در دستور کار قرار گرفت که تا امروز ۱۵۵ پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نفت در پایان، تصریح کرد: البته تکیه ما فقط به تولید نبوده و در بهینه‌سازی مصرف انرژی در همه بخش‌ها شامل حمل‌ونقل، نیروگاه، صنایع و بخش خانگی طرح‌های مطلوبی اجرا شده؛ ضمن این‌که طرح‌های قابل قبولی در شورای اقتصاد به ارزش ۳۶ میلیارد دلار در سه سال اخیر در زمینه بهینه‌سازی در همه بخش‌ها مصوب شده است.

81 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1485

آخرین اخبار

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت