شنبه 08 ارديبهشت 1403 برابر با 26 آوریل 2024

وزیر نفت در نشست سراسری هم‌اندیشی مدیران ارشد و رؤسای HSE صنعت نفت:کاهش ۳۵ درصدی حوادث صنعت نفت در ۱۵ سال اخیر

وزیر نفت با تأکید بر اهمیت HSE و ارتقای مدیران در این حوزه، از کاهش ۳۵ درصدی حوادث صنعت نفت در ۱۵ سال اخیر خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی در نشست سراسری هم‌اندیشی مدیران ارشد و رؤسای HSE صنعت نفت با اشاره به این‌که صنعت نفت کشور امروز بیش از هر زمانی دیگر نیازمند انضباط عملیاتی است، گفت: انتقال تجارب و دانش فنی در این حوزه بسیار اثرگذار است و مقوله HSE از مسائل مهم و شاخص‌های کلیدی هر مجموعه و سازمانی است.

وی افرود: اهمیت دادن به HSE در همه حوزه‌های کاری (طراحی، ساخت، نصب، پیش‌راه‌اندازی و بهره‌برداری) ضرورت دارد و مدیران صنعت نفت هم باید به این موضوع بطور ویژه نگاه ‌کنند.

وزیر نفت تصریح کرد: با این حال جا دارد در حوزه مدیریت با ارتقای دانش و استفاده از تجارب به سطح جهانی برسیم، البته پیشتاز HSE در ایران صنعت نفت بوده و همچنان باید در همه بخش‌های طرح‌ها و پروژه‌ها به‌طور جد پیگیری شود.

اوجی با بیان اینکه در ۱۵ سال گذشته، شاهد کاهش ۳۵ درصدی حوادث صنعت نفت بوده‌ایم، اظهار کرد: امیدواریم روزی برسد که در هیچ‌یک از بخش‌ها حادثه‌ای نباشد، اما حوادث بیشتر در بخش پیمانکاری است که لازم است این موضوع توسط پیمانکاران هم به جد دنبال شود.

وی با بیان اینکه امروز در کشور، تولیدی ارزش واقعی دارد که بدون حادثه باشد، گفت: در سال‌های اخیر شاهد حوادثی در صنعت نفت سراسر جهان بوده‌ایم. کار در این صنعت به لحاظ پیچیدگی و سروکار داشتن با میدان‌های نفتی و گازی پرفشار، یکی از سخت‌ترین فعالیت‌ها در دنیا به‌شمار می‌آید.

وزیر نفت با تأکید بر این‌که از نظر ایمنی حوزه گاز به مراتب خطرناک‌تر از حوزه نفت است، تصریح کرد: وجود نشتی در تأسیسات گازی به‌دلیل احتمال انتشار در هوا و انفجار با خطرات بیشتری همراه است. پیش‌تر در مناطق نفت‌خیز جنوب رفع نشتی در تأسیسات نفتی با اولویت‌بندی رفع می‌شد، اما تصمیم‌گیری برای رفع نشتی در تأسیسات گازی در کسری از ثانیه گرفته و کار آغاز می‌شد.

اوجی اظهار کرد: صنعت نفت و گاز در دولت مردمی سیزدهم به همت کارکنان این صنعت و فعالان حوزه HSE در بحث نگهداشت از تأسیسات که شاید قدمت بعضی از آن‌ها به ۵۰ تا ۶۰ سال می‌رسد، به‌خوبی انجام شده تا این تأسیسات بتوانند با حداکثر ظرفیت در مدار تولید باقی بمانند.

وی با تأکید بر این‌که امروز با توجه به شرایط تحریمی کشور، بیش از ۷۵ درصد تأسیسات مورد نیاز این صنعت از داخل کشور تأمین می‌شود، اظهار کرد: صیانت از تأسیسات این صنعت اهمیت بالایی دارد. همکاران من با مدیریت، نظارت و تعمیرات به‌موقع خود توانستند در سرمای بی‌سابقه زمستان پارسال از این تأسیسات با وجود قدمتی که دارند، حداکثر تولید را بدون یک ساعت توقف انجام دهند. این موضوع یکی از رموز تأمین امنیت انرژی کشور در سال ۱۴۰۱ بود.

تشریح سیاست‌های جمع‌آوری گازهای همراه نفت

وزیر نفت با اشاره به این‌که هیچ پروژه‌ای در صنعت نفت بدون پیوست‌های زیست محیطی آغاز نخواهد شد، افزود: وزارت نفت با تسریع در اجرای پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل در میدان‌های نفتی جنوب کشور گام‌های مؤثری برای حفظ محیط زیست برداشته است. این گازها سرمایه ملی کشور هستند و می‌توانند به‌عنوان خوراک پتروشیمی‌ها تبدیل به ارزش افزوده بالایی شوند. با توجه به تعیین‌تکلیف همه پروژه‌ها در این حوزه تا پایان این دولت، هیچ گازی در مشعل‌های تأسیسات جنوب کشور سوزانده نخواهد شد.

اوجی به راه‌اندازی پروژه ۱.۴ میلیارد دلاری پالایشگاه گازی هویزه اشاره و اظهار کرد: همه گازهای همراه نفت منطقه غرب کارون (میدان‌های آزادگان، یاران، یادآوران، جفیر و...) در فاز نخست ۲۵۰ میلیون فوت‌ مکعب و با تکمیل فاز دوم این پالایشگاه مقدار فرآورش به ۵۰۰ میلیون فوت معکب خواهد رسید، همچنین گازهای همراه شرق کارون نیز در حال جمع‌آوری برای پالایش در پالایشگاه بیدبلند خلیج فارس هستند، این پالایشگاه هم‌اکنون زیر ظرفیت اسمی خود مشغول به‌کار است.

گام‌های موثر در حوزه استانداردسازی HSE

وزیر نفت با بیان این که در حوزه روزآمد کردن استانداردها نیز اقدام‌های خوبی انجام شده، گفت: طبق برنامه‌های راهبردی وزارت نفت، شناسایی و احصای فهرست کلی استانداردهای مورد نیاز و ارائه آن‌ها به صورت استانداردهای ملی بر اساس تازه‌ترین ویرایش استانداردهای بین المللی مرتبط و نیز روزآمد کردن استانداردهای IPS موجود در حوزه HSE در حال انجام و در مراحل پایانی قراردارد؛ این کار از این جنبه مهم است که جایگاه الزام‌آور بودن استانداردهای HSE صنعت نفت در بخش خصوصی محکم‌تر می‌شود، ضمن این‌که دانش استانداردی صنعت نفت در بخش HSE به بیرون از صنعت هم تسری می‌یابد.

اهم دستاوردهای وزارت نفت در حوزه HSE

اوجی همچنین گفت: صنعت نفت در حوزه HSE در کشور پیشتاز است و موضوعات بهداشت، ایمنی و محیط زیست از دیرباز به شکل متفاوتی نسبت به ساختار منسجم امروزی در این صنعت وجود داشته؛ گزارشی که به بنده دادند، نشان‌دهنده روند نزولی بلندمدت تعداد موارد منجر به فوت و بهبود عملکرد شرکت‌ها و تاسیسات تابع در کنترل و کاهش حوادث است.

وی با بیان اینکه شاخص تعداد موارد منجر به فوت در دوره بلندمدت پانزده ساله ۳۵ درصد کاهش یافته که نشان‌دهنده روند رو به بلوغ نظام مدیریت HSE در صنعت نفت است، ادامه داد: البته این کاهش با بهترین عملکردهای جهانی و بین‌المللی فاصله زیادی دارد و انتظار می‌رود با حمایت ویژه مدیران، شاهد بهبود مضاعف و قابل توجه در این حوزه باشیم.

اوجی با اشاره به استانداردهای HSE ، اظهار کرد: در حوزه روزآمد کردن استانداردها نیز اقدام‌های خوبی انجام شده است، طبق برنامه‌های راهبردی وزارت نفت، شناسایی و احصاء فهرست کلی استانداردهای مورد نیاز و تدوین و ارائه آن‌ها به صورت استاندارد ملی براساس تازه‌ترین ویرایش استانداردهای بین‌المللی مرتبط و روزآمد استانداردهای IPS موجود در حوزه HSE در حال انجام و طبق گزارش‌های دریافتی در مراحل پایانی است؛ این کار از این جنبه مهم است که جایگاه الزام‌آور بودن استانداردهای HSE صنعت نفت در بخش خصوصی محکم‌تر می‌‍شود، ضمن این‌که دانش استانداردی صنعت نفت در بخش HSE به بیرون از صنعت هم تسری می‌یابد.

وی گفت: تجربه‌های گذشته نشان داده که تقابل ضرورت اجرای طرح‌های صنعت نفت و اثرات مهم محیط زیستی، چالش جدی بوده که با افزایش آگاهی‌های محیط زیستی بین تصمیم‌گیران و ذینفعان، اهمیت بیشتری خواهد یافت، لذا ضرورت مدیریت محیط زیستی طرح‌های صنعت نفت که بدون استفاده حداکثری از توان کارشناسی و تعهد مدیریتی امکانپذیر نیست، تلاش مجموعه ذینفعان از قبیل سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نفت، جوامع محلی، نهادهای دانشی و بخش خصوصی را می‌طلبد تا با هم‌اندیشی و تعامل مستمر بتوانند بر این چالش فائق آیند.

وی در پایان، اظهار کرد: در این باره نشست‌های خوبی با سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شده و در تلاشیم با تعامل مثبت مشکلات محیط زیستی را به حداقل ممکن برسانیم، اکنون هر طرحی که در صنعت نفت اجرا می‌شود پیوست مطالعات محیط زیستی دارد و همه مسائل و جنبه‌های محیط زیستی در اجرای طرح دیده می‌شود.

 

195 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1217

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت