پنج شنبه 06 ارديبهشت 1403 برابر با 24 آوریل 2024

وزیر نفت بیان کرد؛ تحقق اهداف وزارت نفت، نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه در این بخش است

تحقق اهداف وزارت نفت، نیازمند سرمایه‌گذاری ویژه در این بخش است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، جواد اوجی، وزیر نفت با بیان این مطلب، گفت: وزارت نفت یک میلیارد دلار از درآمدهای خود را به توسعه اختصاص داده، ‌اما برای جبران کسری گاز، نیازمند سرمایه‌گذاری است که مسلماً منتظر برجام و سرمایه‌گذار خارجی نمی‌ماند که اگر می‌ماند، بی‌شک پارسال با قطعی گاز و برق روبه‌رو می‌شدیم.

وی با اشاره به کسری ۲۵۰ میلیون مترمکعبی گاز در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به‌دلیل نبود سرمایه‌گذاری‌ها به‌ویژه در بخش بالادستی، اظهار کرد: در روزهای آغازین کار، همکاران ما در 4 شرکت اصلی وزارت نفت، به بررسی اولویت‌ها و پروژه‌های ناتمام پرداختند و مشخص شد که برای بحث تأمین امنیت انرژی کشور، اعتباری بالغ بر 160 میلیارد دلار نیاز است تا این افزایش تولید و گازرسانی‌ها تداوم داشته باشد.

اوجی تداوم گازرسانی به نقاط محروم و دوردست و افزایش تولید گاز را از اولویت‌های وزارت نفت دولت سیزدهم خواند و گفت: این در حالی است که بخش اعظمی از تأمین بودجه و ارزآوری به خصوص در سال 1400، بر عهده وزارت نفت و درآمد حاصل از صادرات نفت، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی بود. 

وزیر نفت با اشاره به این‌که دولت سیزدهم در شهریورماه زمانی که امور را به  دست گرفت، شاهد این وضعیت بود که تنها حدود یک پنجم درآمدهای مصوب بودجه محقق شده، گفت: با زحمات و تلاش‌های مجموعه دولت، مجلس و شخص رئیس‌جمهور، شرایط دگرگون شد و علاوه بر حجم صادرات، میزان درآمد ارزی نیز روند صعودی پیدا کرد و این مسئله سبب شد تا وزارت نفت بتواند در سال جاری تکالیف مصوب خود در بودجه را انجام دهد.

ایجاد آبادانی با گازرسانی

اوجی با بیان این‌که خطوط گاز مانند خطوط راه و آب منجر به توسعه و آبادانی کشور می‌شود، گفت: برای کشوری که در مجموع ذخایر نفت و گاز رتبه نخست جهان را در اختیار دارد، زیبنده نیست بخشی از مردم آن مشکلات تأمین انرژی داشته باشند.

وی در ادامه، افزود: از این رو، در دولت سیزدهم، استان سیستان و بلوچستان و گازرسانی به آن در اولویت این وزارتخانه قرار گرفته است. از این جهت قول می‌دهیم که کاستی‌های موجود برطرف شود. کما اینکه در عرصه آب‌رسانی ژرف نیز، همکاری ما با وزارت نیرو در بحث حفاری، نشان از اهتمام جدی این وزارتخانه و دغدغه مجموعه دولت در بهبود وضعیت خدمات به استان سیستان و بلوچستان دارد.

وزیر نفت در پایان، ضمن تعهد برای تسریع طرح‌هایی که در این دولت تعریف شده، گفت: برای شتاب‌بخشی به این پروژه‌ها به‌ویژه طرح‌هایی که نیاز روزمره مردم است، از جمله طرح‌های گازرسانی، از هیچ اقدامی فروگذار نمی‌کنیم.

298 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 1032

اوقات شرعی

ارتباط با ما

عضویت در خبرنامه سایت