چاپ این صفحه

معاون وزیر نفت در امور گاز : 4 میلیارد دلار سرمایه گذاری در نخستین گام برای هوشمند سازی کنتورهای گاز نیاز است

۹۹ درصد مشکلات کشور با توجه به ظرفیت توانمندی شرکت های دانش بنیان، قابل حل است و اگر در این حوزه به درستی سرمایه گذاری کنیم، نیاز به واردات نخواهیم داشت.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در نخستین رویداد توسعه همکاری های دانش بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گازطبیعی که امروز ۶ تیرماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و با حضور معاون توسعه این صندوق  و جمعی از مدیران ارشد گازی و ۶۱ شرکت دانش بنیان برگزار شد، با بیان این مطلب، اظهار داشت: باید از این ظرفیت عظیم خدادادی که به کشور داده شده، به درستی استفاده کرده و قدر آن را بدانیم.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته رهبر معظم انقلاب تاکید فراوانی برای حمایت از شرکت های دانش بنیان داشتند، افزود: برگزاری چنین رویدادهایی می تواند ارتباط صنعت گاز را با شرکت های دانش بنیان توسعه دهد.

چگنی با بیان اینکه صنعت گاز در ارتباط با شرکت های دانش بنیان همیشه پیشتاز بوده، ادامه داد: اکنون نیز این مهم با راه اندازی انستیتوها در دانشگاه های کشور، پارک های علم و فناوری و .... به حرکت خود در این مسیر پویا و سازنده ادامه می دهد.

معاون وزیر نفت در امور گاز وجود ۲۶ میلیون مشترک خانگی، تجاری و صنعتی در کشور را نشانه ارتباط با تمام ارگان ها ذکر کرد و گفت: تولید ۲۳۲ میلیارد مترمکعب گاز طی سال گذشته، علاوه بر این که آماری بی نظیر در دنیاست، هم وظیفه ما را در ارتباط با خدمت رسانی به مردم سنگین تر می کند و هم ما را بر آن می دارد تا دست شرکت های دانش بنیان را در این بخش صمیمانه فشرده و با همیاری آن ها، زمینه های خودکفایی صنعتی را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد از انرژی مورد نیاز کشور توسط شرکت ملی گاز تامین می شود و ما در تلاشیم با مشارکت و همت شرکت های دانش بنیان، گوشه ای از نیازهای خود را تامین کنیم، افزود: اسناد بالادستی کشور در حوزه بهینه سازی انرژی زیاد است و ما باید بر این مبنا، جلو برویم، ضمن این که سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در حوزه انرژی نیز بسیار راهگشا است.

چگنی ادامه داد: امسال باید بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱، سیستم توزیع خود را به کنتورهای هوشمند مجهز کرده و تسهیلاتی برای مشتریان خود برای اجرای این طرح در نظر بگیریم؛ هرچند مدل اقتصادی هنوز نهایی نشده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه در حوزه سخت افزاری، ساخت کنتورهای هوشمند در اولویت قرار دارد، افزود: در حال حاضر در اروپا نیز بحث های هوشمند سازی پیگیری می شود.

وی ادامه داد: این پروژه کلان باید طی ۴ سال عملیاتی شود و بر اساس برآورد اولیه، ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

چگنی با بیان اینکه قیمت گاز در ایران بسیار ارزان است، گفت: قیمت گاز در اروپا مترمکعبی بالای ۲ دلار است و حتی در زمان هایی به بالای ۴ دلار نیز رسید در حالی که قیمت گاز در ایران در بخش خانگی حدود ۷۰ تومان است و این نشان می دهد که ما باید ارزش نعمتی را که داریم بیشتر بدانیم و بهینه تر مصرف کنیم.

وی افزود: هدف از اجرای این پروژه، این است که مدیریت مصرف انجام شود و از خدمات ارائه شده درست استفاده کنند.

معاون وزیر نفت در امور گاز ، با اشاره به اینکه زیرساخت های بورس فراهم است، گفت: اکنون شرایط به گونه ای آماده شده که اگر مشترکی گاز کمتری مصرف کند، می تواند گاز مازاد را در این بازارها بفروشد و منتفع شود.

وی در پایان، تصریح کرد: پایداری شبکه و عرضه پایدار شبکه گاز برای مشترکین، جزو چارچوب های مهمی است که باید مورد توجه شرکت های دانش بنیان قرار گیرد.

بنا بر این گزارش، اولین رویداد توسعه همکاری‌های دانش‌بنیان در استقرار هوشمندسازی نظام توزیع گاز طبیعی، امروز، دوشنبه ۶ تیر ماه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در چهار محور موضوعی، کنتور هوشمند، زیرساخت‌های انتقال داده، پلتفرم‌های تحلیل داده و الزامات و مقررات و تنظیم‌گری برگزار شد.

407 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 992