چاپ این صفحه

طی هفت سال گذشته محقق شد؛ درآمد ۱۱ میلیارد دلاری حاصل از جایگزینی گاز

طی هفت سال گذشته، حدود ۱۱ میلیارد دلار درآمد از توسعه گازرسانی، نصیب کشور شده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در مراسم افتتاح ۱۸۱ طرح گازرسانی در استان فارس که با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت گاز استان فارس، استاندار و جمعی از نمایندگان این استان به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسید، با بیان این مطلب، اظهار داشت: ایران به عنوان کشوری منحصر به فرد در حوزه گازرسانی، در کل دنیا مطرح است.

وی با اشاره به تاریخچه گازرسانی در ایران، افزود: اتفاقات خوبی که در پارس جنوبی افتاد و باعث افزایش تولید شد، توسعه گازرسانی در سطح کشور را به دنبال داشت.

تربتی تاکید کرد: در بند «ق» پولی در کار نبود، بلکه سوختی بود که می سوخت و از بین می رفت.

وی ادامه داد: این امر بدین معناست که ۳۴ میلیارد لیتر سوخت در سال در حال سوختن بود که در نیروگاه ها و شهرها و روستاهایی که به شبکه گاز متصل نبودند مصرف می شد.

به گفته تربتی، با صرفه جویی در مصرف این حجم سوخت، سرمایه مورد نیاز برای گازرسانی تامین شد.

معاون وزیر نفت در امور گاز گفت: از سال ۹۲تاکنون، هر سال مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها کمتر و کمتر شد و ما به ازای حدود  ۳۴ میلیارد لیتری که در حال سوختن بود، ۱۱ میلیارد دلار با فروش فرآورده به دست آمد تا صرف توسعه گازرسانی در کشور شود.

تربتی افزود: با جایگزینی گاز، ۱۱ میلیارد دلار درآمد کسب شد که تا پایان سال ۱۴۰۲، هم از سوختن این ۳۴ میلیارد لیتر سوخت بطور کامل جلوگیری می‌شود و هم با افزایش درآمد سالیانه، این رقم درآمدی در مجموع، به  ۲۸ میلیارد دلار خواهد رسید.

وی با تاکید بر اینکه در سال ۹۲ درصد عمده ای از سوخت نیروگاه ها از فرآورده تامین می شد و بخشی نیز از گاز، گفت: اگر روند سال ۹۲ ادامه پیدا می کرد و سهم گاز حفظ می شد، در این چند سال ۱۵۰میلیارد فرآورده در نیروگاه ها می سوخت اما با اجرای بند «ق» با جایگزینی گاز، به صادرکننده سوخت مایع تبدیل شدیم.

معاون وزیر نفت ادامه داد: در استان فارس ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حوزه گازرسانی طی دولت تدبیر و امید انجام و منجر به آن شد تا تعداد روستاهای گازدار از ۶۷۷ روستا به ۲۰۶۱ روستا افزایش یابد.

710 بازدید
رای دادن به این مورد
(0 رای)
منتشر شده در اخبار اسلایدر
کد خبر: 607